Regényhősök akcióban

Megszállott emberek nyújtotta rendkívüli teljesítményeket persze mostanság is szeretünk figyelni – leginkább kívülállóként, kényelmes fotelban ücsörögve. Lissa Evans és David Grann regényének főhőse, Catrin Cole és Percival Fawcett egyaránt speciális körülmények által edzett, eltökélt figura, történetük ideális alapanyag egy-egy jólesően régimódi filmhez.
Nos, a sajátos körülmény Lone Scherfig Their Finest (A nemzet legjava) című filmjében maga a második világháború. Catrin (Gemma Arterton) közös albérletben él vőlegényével, s mindenáron állást próbál szerezni, hogy esküvőjükre és a világégés utáni, közös életükre gyűjthessenek. A korábban titkárnőként alkalmazott lány bekerül egy propagandafilmeket gyártó stúdió írócsapatába, kezdetben csupán azért, hogy a látványos akciójeleneteket és a hazafias monológokat összekösse egy kis hétköznapi csacsogással. Tom Buckley (Sam Claflin), a sikertelen író felfigyel Catrin ötleteire, s hamarosan közösen kezdik el írni egy új film történetét, amelynek fordulatai szembetűnően hasonlítanak saját kapcsolatuk alakulására. Scherfig szerencsére nem fullasztja olcsó romantikus limonádéba a cselekményt, értő iróniával ábrázolja ezt a jellegzetesen brit mikrovilágot a hiú, ám kiöregedett színészlegendával (Bill Nighy), a vaskalapos producerrel (Richard E. Grant) és az elkötelezetten feminista, ám vajszívű titkárságvezetővel (Helen McCrory). Miközben szórakoztató komikum szövi át a filmet, lassan megismerkedünk a hátország nélkülözésével, és főhősünkkel együtt felismerjük, hogy legyen bármilyen butuska is, mégiscsak fontos egy propagandafilm. Főleg akkor, ha cselekményét a tragikus valóság hitelesíti.
A realitás, amellyel Catrin nehéz küzdelem árán végül megbékél, szinte mindvégig legyőzendő akadályként áll Percy Fawcett (Charlie Hunnam), a The Lost City Of Z (Eldorádó, az elveszett város) hősének útjában. Alacsony sorból származó angol katonatisztként eleinte a ranglétra csúcsa, majd családja boldogsága lesz számára az a cél, amelyért elszántan harcol. A XX. század tektonikus változásokkal sűrűn szabdalt első felében mindez önmagában is elég lenne egy izgalmas karriertörténethez, ám az élet közbeszól: Percy egy amazóniai kiküldetés során megdöbbentő bizonyítékot fedez fel egy hajdanvolt mesés civilizáció létezésére. Eleinte alig törődik az üggyel, a felforgató megszállottság fokozatosan keríti hatalmába, amiért egy ponton még a családját is kész lenne feláldozni.
S miközben látja, hogy a világtörténelem első gépesített háborújának borzalmai után már küszöbön áll a következő kataklizma, könnyű szívvel tér vissza Dél-Amerika végtelen dzsungelébe.
A zöld pokol persze könyörtelen, ám a misztikumban feloldódó zárójelenet nem képes elfedni a rögeszméjéhez végsőkig ragaszkodó főhős tragédiáját. James Gray a klasszikus stílusú, látványos kalandfilm kulisszái között egy olyan figurát ábrázol meggyőzően, aki mindvégig rejtélyes marad: kideríthetetlen, hogy megszállottsága mögött kitörési vagy megfelelési vágy, menekülés, vagy esetleg kétségbeesett kompenzálás húzódik meg.
A vég elkerülhetetlen, a dilemma azonban velünk marad: észszerű kompromisszum vagy valósággörbítés? Okos elszántság vagy pusztító megszállottság? Bármi is a válaszunk, ezt a kérdést manapság, a felhőkarcolókról ugráló fikciós szuperhősök és a szórakoztatásként tálalt extremitás korában már nem sok film meri feltenni úgy igazán, valódi erkölcsi igénnyel.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.