Öröm – emelő szárny

Izgalmas minden játék, mely lélektani rejtelem, és amikor Kosztolányi azt kérdezi: „akarsz-e játszani”, a tudatra ébresztés harangocskáját csendíti meg. Mi a válasz? Lehet megdöbbentő, ahogyan El Greco ábrázolja: neves szerzetes arcát festette meg, aki megköszönve a képet ezt írta: olyan tökéletes portré, hogy nem tudja melyik ő, és melyik az arckép.

Az önfelismerés fogyatékosságára vall az iménti, és manapság ebben a „szellemességben” révedezünk. Jobb lenne valami kultikus többlet, amely nem barokk homályt, hanem megvilágosodást kelt, új aszketizmust. Mert nem vált-e a világ úszó tömeggé, amelyben az ember elveszti egyéni arcát, és mindenre hasonlít, csak önmagára nem?

Milyen az öröme, a bánata? Mint a smink, melynek redőit festék tölti ki. Többféle szín… Az őszinteség hol lelhető?

Önszabályozó manapság az érdek, a szabadságba mártott rafinált öntudat (az intellektualizmus – bölcsesség nélkül), az öntörvényű magabiztosság, amely nemegyszer rejtegetni akar valamit. Őszinteség? – mintha a szakadékba hullott volna. Képes-e ezzel a fogyatékossággal a lélek a Lélekbe merülni, aki érzéseinek is forrása, az örömé, a szereteté? Ha a páli „örüljetek” felszólítás-lelkesedés szavát elemezzük, nincs szükség bizonyos misztikus érzékenységre, mely túllép kellemetlen zaklató eseményeken, és mindent a jó oldaláról közelít meg? A tapasztalati lélektant követve az a vélemény, hogy ami Isten és az emberi szabadság között játszódik, ahhoz kell „magába merülés”, de ehhez nincs mindenkinek érzéke, azért aligha lehet szó egyértelműen mindig-optimizmusról, periférián marad többeknél a cselekvőderű.


A múlt század vezető-teológusa, Karl Rahner, amikor a misztikus elmélyedést elemzi, és arról ír, hogy ez beletartozik a személyes érlelődési folyamatba, föltételezi, hogy a misztika természetes megnyilatkozása lehet a keresztény tökéletességre való törekvésnek. Az elmélyülés értelmezése azonban így is nyitott kérdés marad. Márpedig a mindig-mindenkinek örülni érzés csak elmélyülésből fakadhat. Ezért fokozatokat kell keresni az emberi habitus pszichológiai adottságait illetően, megkérdezni, miként lehet egyensúlyban az emberi lélek. Ennek megfelelően jogos az állítás: az öröm nem mindig lelkesedés (kitörő öröm), hanem csendes elfogadás, mely Istenhez a hit segítségével vezet, s ehhez nem szükséges misztikus élmény, elmerülés. Öröm és megnyugvás értékrendje tartozik össze igazán, például ha imádságos közösségben egyesek megnyitják életük zárt ajtaját, és tanúságot tesznek. Öröm-szépség az is, ha előírt liturgikus imádságok hangzanak el, Istenhez méltó, minősített zenék, vagy – amint napjainkban egyre több lel ki – vezető hirdeti – a spontán személyességből fakadó egyéni beszélgetések az Úrral. Mennyire igaz az említett jezsuita teológus kijelentése: „Azt is joggal nevezzük Isten kegyelmének, ami önmagában véve pusztán emberi: aki derűs szívvel készül jót tenni, közeledik embertársához, aki igyekszik kikerülni a depresszióból, „életbátorságra” jut, vagy újra meg újra fölfedezi a százszor hallott, emlegetett evangéliumi igazságokat, és józanul viseli saját korlátait.

Átadni magunkat (minden körülményben) a megfejthetetlen-kimondhatatlan Titoknak: a legtisztább öröm, megnyugvás.

Áprily Lajos misztikus bensőséggel kéri:

Viharszeles mélyed felett
meredekedet bízva járjam,
sziklafalon hajnalmadár,
örömpiros legyen a szárnyam.

És hogyha mégis hullanék
sugaradban vagy sűrű hóban,
sohasem látott arcodat
láthassam egyszer, zuhanóban.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.