Ókeresztény jelképeink

 

Az elmúlt évtizedben szükségessé vált az emlékanyag áttekintése, rendszerezése is: Gáspár Dorottya már nem növelte, hanem – a szigorú szakmai szűrés eredményeként – csökkentette az emlékek számát, kétszázról hetvennyolcra. Az utóbbi években egyre több konferenciát szentelnek az ókeresztény emlékek kutatásának, a legutóbbit például október közepén, Bécsben tartották. A téma ugyan a balkáni ókereszténység volt, de az emlékek hasonlósága miatt Magyarországot is meghívták az eseményre.

Az ókeresztény emlékek magukon hordozzák az ószövetségi idők hitvilágának hatását, illetve a pogány idők emlékét is – keresztény színezettel. Jó példa erre Ábrahám és Izsák története, amelynél a kost néha bárányra cserélték, így utalva Krisztusra. A ládikaveretek pedig pogány-szinkretista hatásra készültek: Krisztus és az apostolok mellett Héraklészt láthatjuk, ekkor már a jó munkásemberként ábrázolva, aki legyőzi az emberiséget fenyegető bajokat. A szinkretizmus „végének” pontos dátuma is ismert: 324-ben Konstantin hatalmas római szobráról eltávolították a Jupiter-szimbólumokat. Ez nem egyszeri cselekedet volt, hanem egy olyan folyamat része, melynek során a császár apránként elhagyta az őt illető „mitológiai” címeket.

A kutatók ma már nemcsak az ábrázolások születésének vagy végének idejét képesek megállapítani, hanem a festőmesterek számát is meg tudják becsülni. A pécsi Péter–Pál-sírkamra egyik rejtélye a mennyezeten lévő portrékkal kapcsolatos. Vajon kiket ábrázol a négy alak? Esetleg szimbólumok, égtájak, évszakok jelképei? Vagy az itt eltemetettek portréi? Esetleg mártírok emlékei? Az utolsó két kérdésre könnyű a válasz: a sírkamra egyszemélyes, mártírkultuszra utaló nyomokat pedig Pécsen eddig nem találtak. Ám a falképek aprólékos vizsgálata során kiderült, hogy két festő dolgozott a kamrában: az „egyes számú” a részletgazdagsága miatt válik ki (neki köszönhetjük a portrékat), míg a másik elnagyoltabban, vastagabb ecsettel festette meg az alakokat, például Noét, illetve Mária és Péter arcát. Amíg a bibliai alakok „személyazonossága” könnyedén kideríthető, addig az említett négy alak kilétének megállapítására még várnunk kell.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.