Ókeresztény jelképeink

 

Az elmúlt évtizedben szükségessé vált az emlékanyag áttekintése, rendszerezése is: Gáspár Dorottya már nem növelte, hanem – a szigorú szakmai szűrés eredményeként – csökkentette az emlékek számát, kétszázról hetvennyolcra. Az utóbbi években egyre több konferenciát szentelnek az ókeresztény emlékek kutatásának, a legutóbbit például október közepén, Bécsben tartották. A téma ugyan a balkáni ókereszténység volt, de az emlékek hasonlósága miatt Magyarországot is meghívták az eseményre.

Az ókeresztény emlékek magukon hordozzák az ószövetségi idők hitvilágának hatását, illetve a pogány idők emlékét is – keresztény színezettel. Jó példa erre Ábrahám és Izsák története, amelynél a kost néha bárányra cserélték, így utalva Krisztusra. A ládikaveretek pedig pogány-szinkretista hatásra készültek: Krisztus és az apostolok mellett Héraklészt láthatjuk, ekkor már a jó munkásemberként ábrázolva, aki legyőzi az emberiséget fenyegető bajokat. A szinkretizmus „végének” pontos dátuma is ismert: 324-ben Konstantin hatalmas római szobráról eltávolították a Jupiter-szimbólumokat. Ez nem egyszeri cselekedet volt, hanem egy olyan folyamat része, melynek során a császár apránként elhagyta az őt illető „mitológiai” címeket.

A kutatók ma már nemcsak az ábrázolások születésének vagy végének idejét képesek megállapítani, hanem a festőmesterek számát is meg tudják becsülni. A pécsi Péter–Pál-sírkamra egyik rejtélye a mennyezeten lévő portrékkal kapcsolatos. Vajon kiket ábrázol a négy alak? Esetleg szimbólumok, égtájak, évszakok jelképei? Vagy az itt eltemetettek portréi? Esetleg mártírok emlékei? Az utolsó két kérdésre könnyű a válasz: a sírkamra egyszemélyes, mártírkultuszra utaló nyomokat pedig Pécsen eddig nem találtak. Ám a falképek aprólékos vizsgálata során kiderült, hogy két festő dolgozott a kamrában: az „egyes számú” a részletgazdagsága miatt válik ki (neki köszönhetjük a portrékat), míg a másik elnagyoltabban, vastagabb ecsettel festette meg az alakokat, például Noét, illetve Mária és Péter arcát. Amíg a bibliai alakok „személyazonossága” könnyedén kideríthető, addig az említett négy alak kilétének megállapítására még várnunk kell.