Noteszlap: A másik Rocco

Sehol egy elhagyatott roncs- vagy szeméttelep, külvárosi lepusztult raktárépület, ahova valakik találkozóra hívnak valakit, s amikor odaér, szitává lövik… Nem folytatom. Ezúttal A férfi, aki sasokkal álmodott című, kétrészes tévéfilmről van szó. Vetíteni ünnepvasárnap déli egy óra után néhány perccel kezdték. Azonmód gyanút fogtam. Hiszen az olasz-francia összefogással forgatott opusnak már az első fele is meggyőzött, miért száműzetik az ilyesmi a főműsoridőből; miért adják ebédidőben, ha már éjfél utánra nem lehet eldugni! Miről van szó ebben a kétrészes filmben? Emberségről, jóságról, tisztaságról, szeretetről. A dél-olaszországi Calabriában egy igen súlyos műtét után lábadozó, de már gyógyuló kisfiú – tizenegy-tizenkét éves – véletlenül találkozik egy Rocco keresztnevű, negyvenes férfival, aki évekkel ezelőtt egyszerre veszítette el feleségét és gyermekét. A kiskamasznak hegyi jó levegőre van szüksége a teljes felépüléshez. S a hegyen ott az erdőövezte ház, ahol Rocco a szorongató emlékek elől menekülve felmenői hivatását, a sajtkészítést folytatja. Ősi, hagyományos módszerekkel. És a kisfiúban segítőtársra talál. Rocco? Mihelyt először hangzott el a neve, tüstént az az emlékezetes Rocco jutott eszembe – az első -, Luchino Visconti zseniális filmjéből, amely 1961-ben már hozzánk is eljutott. Rocco, a fiatal bokszoló, akinek alakjában az őskép, A Karamazov testvérek Aljosája öltött huszadik századi formát. Nem véletlenül, hiszen az olasz mester már a Rocco és fivérei előtt is Dosztojevszkij-történetet emelt át a mába, a Fehér éjszakákat. A másik Rocco, Aférfi, aki sasokkal álmodott főszereplője is Dosztojevszkij-hősre hajaz, A félkegyelmű című regény Miskin hercegére, aki – az író szerint – magasabb a közepesnél, haja szőke, „szeme nagy, kék és figyelme, tekintetében van valami nyugodt, de nyomasztó vonás…” Terence Hill alakítja, aki 1939. március 29-én született, a film forgatásakor már túl volt hatvanötödik esztendején, de – amint mondani szokás – letagadhat legalább húszat. Ő ez a Rocco, a második. Persze az idő, a környezet merőben más, mint a tizenkilencedik század hullámzó szentpétervári világa. Ez az elmagányosodott, sebzett ember az Úr 2005. esztendejében él, Dél-Olaszországban, valahol Caledonia és Reggio között, erdőben, hegyoldalon, a Sas-szikla közelében, kecske- és birkanyájjal a fák alatt, s a pincénél, ahol – fonott kis kerek kosárkákban – a polcokon érik a sajt. Mélységesen megrendít, miközben nézem, hogyan kezd itt, nagy jókedvvel, munkába a néhány hónapja még pusztító betegséggel harcoló kiskamasz. És – tragédiával a háta mögött – miként felhőtlenedik el a felnőtt fölött az ég, mert a kis társ ott van; mindent megtanul tőle, és mindenben a támasza lesz. Feledhetetlen jelenetsor, amikor ketten együtt segítenek megszületni egy kecskegidát.  Ebbe az embert éltető világba tör be a hiéna-spekuláció, hogy véget vessen háznak, pincének, hagyománynak. De az álság lelepleződik. A humánum győzni tud, ha a tisztesség nem adja meg magát. És a Roccót szelíd egyszerűséggel alakító Terence Hill tekintete nekem föltétlenül Miskin hercegét idézi föl! Folyik a cselekmény, s arra gondolok: ez a rokonszenves színjátékos (hogy Őze Lajos önmegnevezésével éljek) milyen jelentős művésszé nőtt. Eljátszotta-e valahol, valamikor a Dosztojevszkij megálmodta-megalkotta herceget? Nem tudom. De azt igen: ha lehetne, A félkegyelmű új filmváltozatában föltétlenül rábíznám a szerepet. A férfi, aki sasokkal álmodott című filmben nincs szakadék mélyén fölrobbant autó, bankbeli túszejtés; sivár roncstelepen nem mészárolnak le senkit. Ennek ellenére újból bemutathatnák, esti főidőben is. Ne féljenek tőle, mert emberarca van…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.