Nemek a lelkipásztorkodásban (I. rész)

Nem az önző lustaságra. Elterjedt jelenség az egyházban a papok és a világiak között egyaránt, hogy „kitérnek mindenféle megbízás elől, amely elvenné tőlük a szabadidőt” (EG 81). Az ember annyira ragaszkodik kényelméhez, hogy emiatt bezárul a nagy jézusi küldetés igazi mélységei előtt. Máskor pedig mintha ennek az ellentétét látnánk: túlpörgés, minden józanságot meghaladó aktivitásmánia uralkodik el, amely inkább szól rólunk, mint Istenről. Ennek eredménye „nem a békés fáradtság”, hanem a kiégés: „a feszült, megterhelő, kielégületlen és lényegében el nem fogadott fáradtság” (EG 82). Így végül akár túl keveset, akár túl sokat akarunk tenni, belezuhanunk az apátiába, a lustaságba. Ez teszi „múzeumi múmiákká” a keresztényeket, akiket áthat „az édeskés szomorúság”, amely – Bernanos szavával – „az ördög egyik legdrágább elixírje” (EG 83).


Nem a terméketlen pesszimizmusra. Már a dokumentum bevezetőjében megírta a pápa, hogy korunkban számos veszély fenyegeti az örömet. Csakhogy az örömtelen kötelességteljesítés közben az ember lelke megnyomorodik. „A buzgóságot és a bátorságot megfojtó, legsúlyosabb kísértések egyike a vereségérzés, mely elégedetlen pesszimistákká és sötét arcú kiábrándultakká alakít át bennünket” (EG 85). Egy állandóan kritizáló, elégedetlen, negatív üzenetekben tobzódó keresztény valójában egyfajta spirituális sivatag. Csakhogy a mi feladatunk ez: legyünk „amfora-emberek”, adjunk inni a szomjazóknak (EG 86)! Ehhez előbb nekünk kell optimistává, örömtelivé válnunk a hitben.

Nem a spirituális világiasságra. Ez az egyik legrafináltabb rossz, amely érhet minket, mert elbújik az egyházszeretet, a vallásosság látszatai mögé (EG 93). Ilyenkor látszólag védjük Isten ügyét, valójában azonban emberi hagyományokat, saját érdekünket képviseljük, megelégszünk a látszattal, egy felszínes kultúrkereszténységgel, a társadalmi vagy erkölcsi mottóvá züllesztett evangéliumi szavakkal. Az önző ember lép Isten helyébe, ő uralkodik az egyházban, s már nem figyel sem Jézusra, sem a felebarátra (EG 94). „Egyesekben hivalkodó törődés mutatkozik az egyház liturgiája, tanítása és presztízse iránt, de anélkül, hogy érdekelné az evangélium valós belehelyezése Isten népébe és a történelem konkrét szükségleteibe” (EG 95). Ugyanez áll azokra, akik hivalkodó politikai programmá silányítják Isten Szavát (lásd ugyanott).

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.