Márciusi imaszándékok: A nőkért és a kínai katolikus hívekért

Naponta több millió női áldozata van a fizikai és nemi erőszaknak – gyakran az illető saját otthonában, a lehetséges igazságszolgáltatás kevés esélyével. Nemi alapú megkülönböztetés gyakori oka annak, hogy lányok nem tanulhatnak. Világviszonylatban az írástudatlanok kétharmada, a szegényeknek pedig háromötöde nő. Ez gyakran prostitúcióra kényszeríti őket, erőszaknak és betegségeknek kitéve őket, esetleg fogságba ejtik és rabszolgának adják el a kiszolgáltatottakat. Több társadalomban lesznek a nők áldozatai gyermekgyilkosságnak vagy szelektív abortusznak. A munkabér terén is fennáll a hátrányos megkülönböztetés. Kelet- és Észak-Afrikában ugyanolyan munkáért a nők a férfiak bérének harminc százalékát kapják; Latin-Amerikában és Dél-Ázsiában ez az arány negyven, a Szahara alatti Afrikában ötven, Közép- és Kelet-Európában hatvan százalék. Ez a tény bizonyítja az anyasággal kapcsolatos szerepek iránti megbecsülés hiányát is. Mindeközben pornográf sajtóra – amelynek tárgya nagyobbrészt a női test – az emberiség évi hatvanmilliárd dollárt fordít.

II. János Pál egy 1995-ös levelében rámutat arra, hogy a történelemírás szinte kizárólag férfiak teljesítményeinek elbeszélése, pedig a történelem javát a nőknek jóra irányuló, elszánt és szívós tevékenysége teszi ki. 2008 februárjában nemzetközi kongresszust tartottak erről a témáról Nő és férfi: az ember a maga egészében címmel. A résztvevőkhöz szólva XVI. Benedek szóvá tette, hogy a nők hátrányos megkülönböztetését gyakran vallási érvekkel is igyekeznek alátámasztani. A keresztény elköteleződés ezért annál sürgetőbb: olyan kultúrát kell teremteni, amely a jogban és a konkrét valóságban elismeri a nőket megillető, a férfiakéval egyenlő méltóságot. Mindezek és az ezekhez hasonló tények, illetve megfontolások igazolják: mélyreható változásokra van szükség a társadalom magatartásában és szerveződésében ahhoz, hogy megkönnyítsük és érvényesítsük a nőkre váró sajátos feladatok minél jobb teljesítését.

Imánk a saját otthonunk valóságából induljon ki, majd irányuljon helyi és nemzeti közösségünkre, végül az egész hatalmas emberiségre is. Néhány imádságos szempont: megfelelő nevelés hozzáférhetősége a nők számára; társadalmi, állami, nemzetközi programok kidolgozása, anyagi támogatása, megvalósítása; legfőképpen pedig megtérés a teremtő és üdvözítő Isten szándékaihoz.

Missziós szándék: Hogy a katolikus egyház püspökei, papjai, Istennek szentelt tagjai és világi hívei a Kínai Népköztársaságban, a XVI. Benedek pápától hozzájuk intézett levél fényében elkötelezzék magukat arra, hogy jelei és eszközei legyenek az egységnek, a közösségnek és a békének. Alighanem először fordult elő 2007 májusában, hogy egy pápa külön és nagyon sajátos levelet írt egy (hatalmas) ország katolikus közösségének. Világos, miért tette: ki akarta fejezni, hogy ő maga és az egész egyház támogatja azt a közösséget, amely súlyos megpróbáltatásokat szenvedett és szenved el továbbra is. A hatóságok ugyan tiltották és akadályozták a levél célba jutását – a hívek azonban megkapták, és megerősítették: tudják, hogy az egyetemes egyház jelentős részét alkotják. Kína kommunista kormánya csupán a „hazafias katolikus társulásnak” enged bizonyos szabadságot, amely nem fogadja el a pápa főségét. Ennek a társulásnak számos tagja titokban pápahű katolikusnak vallja magát, az üldözött földalatti egyházzal együtt. Becslések szerint Kína mintegy százötven egyházmegyéje jelenleg körülbelül tizenkétmillió katolikust számlál, és ennek kétharmada nem fogadja el a hazafias társulás eszméjét, illetve ellenőrzését. „Az egyház egyetemes pásztoraként – írja XVI. Benedek – az Úr iránti őszinte hálával szeretném kinyilvánítani nagyrabecsülésemet a hűség mélyen átérzett tanúsításáért, amelyet a kínai katolikus közösség igazán nehéz körülmények között tett. Ugyanakkor sürgető szükségét érzem annak, hogy – mély és kényszerítő kötelességemként, valamint atyai szeretetem kifejezéseként – megerősítsem a kínai katolikusok hitét, és az egyház sajátos eszközeivel elősegítsem egységüket.”

Súlyos a dilemma: folyamatos viszálykodásokkal nem lehet a problémákat megoldani, viszont elfogadni sem lehet az államhatalom erőszakos beavatkozását hitbeli és egyházfegyelmi kérdésekbe. Ahogy Szent Pál írja: „Semmi nehézség nem választhat el minket Krisztus szeretetétől.” A nehézségek azonban valóban igen súlyosak. Imádkozzunk talán különösen a következő szándékra: a kínai katolikusok számára a pápával, a Szentszékkel való bensőséges és erős egység valósága és tudata hatalmas erőforrás legyen feladataik és nehézségeik vállalásához!

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.