Magányos művész – magányos tenger

Elmélkedhetnénk azon, miért jutott tehetségéhez, érdemeihez, vállalásaihoz és polihisztori alkatához képest olyan kevés elismerés az 1942-ben született s 2018 februárjában elhunyt Csörsz Istvánnak, aki komoly ívű írói pályája mellett szakmunkás, matróz, trombitás, műszerész, s szép ráadásként nagy tehetségű és érzékenységű fafaragó és festőművész is volt. Kitüntetést kétszer kapott, de nem íróit, hanem – messze hangzó riportjaiért – két rádiós nívódíjat. A többi néma csend. Legnagyobb írói sikerét a Sírig tartsd a pofád (1971) című, hatalmas példányszámban megjelent, s szó szerint szétkapkodott könyvével aratta, amely a magyar beatnemzedék, a Kádár-kori csellengők, kallódók, Indián és társai sorsát tette láthatóvá és hallhatóvá.
Az, hogy Csörsz István végleges elfelejtése mégsem igazán sikerült, főként fia, az irodalomtörténész-régizenész Csörsz Rumen István érdeme, aki apja irodalmi és képzőművészeti munkásságáról a You­Tube-on visszakereshető gazdag filmanyagot vett fel. Többek között a Sírig tartsd keletkezéstörténetéről, amelyben az író olyan természetességgel és lebilincselően mesél a láthatatlan közönségnek (valójában csak a vele szemben ülő macskájának!), ahogyan erre kevés híres tollforgató, sőt médiaszemélyiség képes.
A véletlen úgy hozta, hogy a képzőművészi Csörsz-életmű egy részét bemutató filmen pillantottam meg az itt közölt képet, amelynek most – önkényesen – A tenger magánya címet adtam. E kép egy részlete 2015-ben megjelent a Vesztesek című sci-fijének borítóján, amelynek kiadására a Napkút Kiadó vállalkozott. Ez a gyönyörű, megszólító erejű festmény (ezzel a véleménnyel nem vagyok egyedül!) minden idők egyik legerőteljesebb drámaiságú tengerábrázolása. Az ég és a víz eltérő kékjeivel s a homokban árválkodó emberi lábnyomokkal. Ez a látvány bizony nagyon különbözik a nyári tengerpartok szardíniásdobozos zsúfoltságától, hol őszinte, hol bizony tettetett jókedvétől!
Azonban a sokakat megérintő témától elvonatkoztatva is fontos mementó ez az alkotás. Arra figyelmeztet, amiről nem lehet eleget írni és szólni, s ami ellen minden erőnkkel érdemes harcolni: hogy egyének és közösségek kultúráját veszélyeztető, mérhetetlenül szegényítő és pusztító gyakorlat az, ha bármely művészeti ágban csupán néhány emberre figyelünk. S ha a médiában (e gyakorlat kapcsolt részeként!) csak néhány, unalomig ismételgetett név uralkodik. Igaz, sok örömet, alkotói megerősítést, joggal remélt közismertséget veszítenek a Csörsz Istvánéhoz hasonló, méltatlanul elfeledett, remetei magányba sodródott tehetségek. Az igazi vesztesek azonban végső soron mégiscsak mi vagyunk, mi, mindnyájan, akik úgy érezzük, hogy a művészetek nem csupán gyönyörködtetni, de gyógyítani is tudnak, s nehéz életszakaszainkban megnyugvást hoznak és kiutat kínálnak. Akár néhány, homokba vésett tengerparti lábnyommal.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.