Liturgia: Kapcsolatban az oltárral és a hívekkel

Már nem az oltárról olvassuk fel a szentírási szövegeket, hanem megjelenik az ambó, az „ige oltára”. Az ambó a görög felmenni szóból származik, és egy olyan emelvényt jelöl, ahová néhány lépcsőfok vezet fel. A mai liturgikus térben az oltár közelében szoktunk keresni valamiféle – legtöbbször fából készült – felolvasóállványt, pulpitust. Elhelyezése legtöbbször esetleges, nemritkán esetlen. A Misekönyv általános rendelkezéseiben olvassuk, hogy az ambóra „önként irányuljon a hívek figyelme” (272. sz.), és legyen szilárd, ne csupán egyszerű olvasóállvány. Mert az ambónak üresen is hirdetnie kell a Feltámadottat, amint azt az üres sír is tette kétezer éve az odaérkező asszonyoknak.

Az ambóról az Olvasmányoskönyv általános rendelkezése azt írja, hogy legyen díszesen építve, és legalább a nagyobb ünnepeken kellően díszítsék. Hasonló szerepe van tehát, mint az oltárnak. Jól látható és hallható legyen onnét a felolvasás. Ez azt jelenti, hogy magasnak kell lennie, ahová a figyelem könnyen irányul, ne pedig keresni kelljen, hogy vajon ki szól. A jól hallhatóságot szolgálja például a hangvető a szószékek fölött. Az ambó elhelyezését úgy kell megoldani, hogy az kapcsolatban legyen az oltárral, de leginkább a hívekkel kommunikáljon. Tehát ne az oltár „függeléke” legyen, hanem kilépjen a szentélyből a hívek felé. Ki menjen az ambóra? A felolvasó, a zsoltárénekes, a diakónus és a pap az evangéliumolvasáshoz és a homíliához. Innen lehet előadni az egyetemes könyörgések fohászait is, azonban nem illik oda a szertartás-magyarázó vagy az énekvezető. Amise sem ott kezdődik, hanem a papi széknél, oda csak az ige olvasásakor vonulunk. A liturgikus reform után sok ideiglenes ambó, felolvasóállvány készült templomainkban. Jó lenne mindenütt végleges és méltó megoldásokat találni.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.