Levegőztetés

A szerzetesrend több mint hétszáz esztendeje él – és figyelmeztet. Figyelmeztet arra, hogy a szerzetesség nem egyszerűen valamiféle választás, hanem az emberi létmód egyik lehetséges formája. A másik forma a házas létmód. E kettő nem ellentétes egymással, hiszen mindkettő – a maga sajátos körülményei között – ugyanarra tör: a létezés értelmezésére. Arra, hogy föltegyük az életre vonatkozó alapvető kérdéseket, s ennek megfelelően igyekezzünk önmagunkkal bánni. Igen: önmagunkkal bánni. Ezt nevezhetjük öntudatunknak. Ön-tudatunkkal (kötőjellel osztva a kifejezést talán értelmezhetőbb a fogalom), ami létezésünket jelenti, meghatározni ennek a létezésnek a Léthez való viszonyát. Az öntudatra ébredt teremtett ráébred Teremtőjére. Ez a legnagyobb és végső soron az egyetlen igazi kaland. Ennek a ráébredésnek a tapogatódzó keresése, izgalma, erőfeszítése, öröme.

Ilyen és ehhez hasonló gondolatok motoszkáltak bennem a tavasziasan enyhe márianosztrai januári napon. A szentmise végén fölhangzott a Himnusz – tudatosítsuk magunkban, imádságot mondunk, énekelünk ilyenkor. Másnap emlékeztünk a magyar kultúra napjára – Kölcsey ezen a napon fejezte be imádságának írását 1823-ban. Az imádság nem lefokozás, nem valamiféle irodalom-peremi műfaji megjelölés – az imádság a teljes műfaj. Minden művészi alkotás, kulturális megnyilvánulás – ha valóban az – erre a teljességre törekszik, s csak akkor felel meg művészi, kulturális hivatásának. Egyébként – Aquinói Szent Tamás szavaival – pelyva, amelyet elsodor a legenyhébb szellő is. Minden művészet a totálisra, a teljesre tör, a teremtett (az ember) ráébredésének folyamatában.


Ne ijedjünk meg ettől, és ne értsük félre: nem korlátozzuk ezzel sem a művészet témáit, sem kifejezési formáit. Éppen a legnagyobb szabadságot nyeri el: a mindent lehet örömteli boldogságát. Megmutatni az embert az ő teljes viszonyrendszerében. Hiszen a Teremtővel való kapcsolatában bontakozik ki az ember reális, valóságos drámája, s ebben, ezáltal nyeri el a művészi megjelenítés esztétikai szépségét. Ha letagadjuk, eltagadjuk ezt, s úgy írunk mondatokat, úgy festünk színeket, faragjuk az anyagot, ültetünk hangjegyeket a vonalakra, semmit nem teszünk, szánalmas materialista vakarászáson kívül. Vagy mégiscsak! Hiszen képtelenek vagyunk végletesen materialistává válni. Létezésünk adottsága – hogy szellemünk, érzelmeink, akaratunk van – máris lehetetlenné teszi ezt. A biologizmus legszélsőségesebb szemlélete pedig – amely a tudati, érzelmi, akarati megnyilvánulásokat kizárólag biológiai-kémiai reakcióknak fogja föl – azonnal fejre áll, hiszen ha így lenne, ennek az ítéletnek a meghozatalára sem volna képes, hiszen az ítélet máris túllép az anyag öszszes potenciális lehetőségén.

Így tűnődtem Márianosztrán. Bábel érsek a Himnusz születésére, a magyar kultúra napjára utalva így fogalmazott: „Ezáltal is jusson eszünkbe, nem mint tömeg vagyunk itt a Kárpát-medencében, hanem mint nemzet, amelynek lelke és kultúrája van. Bár jóllehet a mai korokban a kultúrát beleágyazzák a gazdaságba, pénzt is csak meghatározott szándékok szerint adnak rá – pedig a kultúrának, a régiek szavaival, a szellem csinosítását, a lélek egészségét kell szolgálnia.”

A kultúra, a művészet lényegét tekintve mindig szakrális. S ebben nem korlátozza témaválasztása – éppen ellenkezőleg, a kultúrának, a művészetnek mindenre ki kell nyílnia – mert a Mindenségre nyitott.

„A pálos rend a lélek ifjúságát hozta el reménytelen helyzetben, a tatárjárás után” – folytatta az érsek. – A nemzetpusztulás veszélye ma is fönnáll. Nagy népfogyás, lelki depresszió, mely rajtunk ül. Magyarországon ötszázezer üres ház van! Mintha mi magunk tennénk lakatlanná az országot. Megfordítani a fogyatkozást – Isten kegyelmével lehet. Voltak példák a történelemben, amikor ezt meg tudtuk tenni – de ehhez kellettek a lelki emberek és Isten áldása.”

A hegyek közül lefelé tovább kísérnek a gondolatok. Minden kultúra első kritériuma a közösség vallási meggyőződése. A történelemben valamennyi kultúra jellemzését, ismertetését annak vallási- és hitvilágával kezdi bármely történeti munka – függetlenül attól, milyen ideológiai felfogást követ a szerző. Az ember kikerülhetetlenül transzcendens lény (akik nem fogadják el ezt, tagadásukkal igazolják), s transzcendenciájából következik életleheletének az a széles mezeje, amelyet kultúrának nevezünk. Másként: minden kultúra transzcendens indíttatású.

Egyes korok kultúrája fölível, másoké lehanyatlik. A megkülönböztetést történelmi térben is megtehetjük. Az élet hullámtermészetére mutat ez: sem diadalt ülni, sem megbotránkozni nem kell miatta. Az ember hol eltávolodik az égtől, hol közelít létezése megértéséhez.

Amit tehetünk: Pilinszky János szavaival a „jelenidő vitrinében” igyekezzünk az említett erőtérben meghatározni kultúránkat, attól az igénytől indíttatva, hogy tájékozódni tudjunk. Hiszen nem mindegy, tiszta vízzel vagy pocsolyalével mossuk-e le magunkat. Korunk nagyipari blöff vigéckedésének darálóüzemében a kultúra és a művészet lélekcsinosító értelmében keressük az élményt. Ez nem jelenti azt, hogy a művészet nem vesz tudomást az élet sokszor megtaposott, mocskos, mosdatlan, fetrengően kínos valóságáról, csakhogy nem ragad meg benne. Ami azt jelenti, a szépség elszakíthatatlan a jóságtól.

Az tekinthető valóban kultúrának, művészetnek, ami átzsongja az élet egészét. S mert minden létező az emberiből a krisztusi felé nyújtja karját (sután, bizonytalanul, így-úgy tiltakozva, kapálódzva ellene, talán átkozódva is), a művészet – vagy „korszerűen”, a művészi termék – akkor rezonál, akkor létjogosult, ha valamiképpen erre a mozdulatra indul, s erre indítja a nézőt, olvasót, hallgatót.

A kultúra tehát maga a totalitás vágya és igénye. Ami nem az, csak az út pora; magától lepereg vagy könnyű kézzel lesöpörhető. Manapság sok az út pora. Mintha csak az léteznék. A zuhanás – bomlás – keszonbódulatában fuldokló civilizációnk hajlamos az ilyen tévhitre, önmaga önmaga által való megmentésére. Szánalmas próbálkozás – ezért aztán nem kifigurázni kell a posztmodern és mindenféle önköldök-néző (művészi, kulturális?) kísérletezést, hanem ezzel szemben felmutatni a kultúra aranyláncolatát. A kultúra, a művészet tehát életelem, s akkor nevezhető valóban annak, ha a létezést levegőzteti. Amikor a magyar kultúra napját említjük, ezt a levegőztetést, ezt az életelemet keressük. S akkor már azt sem bánjuk, inkább szánjuk, ha az úton oly sokan oly nagy port vernek is föl.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.