„Látta, és hitt…”

Lehajolt, és látta lerakva a gyolcsokat, de nem ment be. Azután odaért Simon Péter is, aki követte őt, és bement a sírboltba. Látta letéve a gyolcsokat és a kendőt, amely a fején volt, nem a gyolcsok mellé helyezve, hanem külön, egy helyen összehajtva. Akkor bement a másik tanítvány is, aki először érkezett a sírhoz; látta, és hitt” (Jn 20,3-9). Vajon mit láthatott János, a „másik tanítvány”? Az evangélisták közül egyedül János látta Jézus halotti leplét. A torinói lepel néven ismert kegytárgy egy 437 x 113 centiméter méretű lenvászon kendő, amelyen egy megkínzott, majd kereszthalált szenvedett férfi fotográfiai negatív jellegű képmása, vérfoltok és égésnyomok láthatók. A debrecen-nyíregyházi egyházmegye Esti beszélgetések című közéleti vitafórumának vendégeként Pályi Gyula, a modenai és Reggio Emilia-i egyetem kémiaprofesszora, az Olasz Nemzeti Tudományos Akadémia (a „Negyvenek”) tagja a torinói lepellel kapcsolatos eddigi vizsgálatokat természettudományos szempontból elemezte február 25-én Debrecenben, a Szent József Gimnázium dísztermében.

A tudományos közvéleményt 1898 óta foglalkoztatja a torinói lepel, ugyanis ebben az évben készítette róla az első fényképfelvételt egy amatőr fotós, Secondo Pia torinói ügyvéd. A fotón a lepel pozitív képe (vagyis a fényképe) jelent meg. E felfedezés óta a modern tudomány minden erre alkalmas szakágának bevonásával megvizsgálták a lepel anyagát, a hozzátapadt szemcséket, foltokat és a képmást. Az előadás során Pályi Gyula professzor részletesen ismertette a lepel útját megtalálási helyétől, Edesszától (ez a ma Törökországhoz tartozó, Urfa nevű város) a torinói Szent János-székesegyházig, ahol a Szentszék tulajdonaként jelenleg is őrzik. Sorsa szórványos adatok alapján Jézus Krisztus kereszthalálától 1349-ig, majd ezt követően jól dokumentáltan napjainkig követhető. A ma már önálló tudományként emlegetett szindonológia (a sindone szó olaszul leplet jelent) számos bizonyítékot tárt fel az elmúlt évtizedekben. Mintegy százötvenezer munkaórát fordítottak a kegytárgy vizsgálatára, és könyvtárnyi irodalom született róla.

Jézus ereklyéjét az „ötödik evangéliumnak” is nevezik. A professzor kiemelte: a tudomány megállapítása szerint a halott, akit ebbe a lepelbe takartak, valóban azokat a sérüléseket hordozta, amelyekről az evangéliumok is hírt adnak Jézus halálával kapcsolatban. A tudományos vizsgálatok az evangéliumokat több ponton is kiegészítik. A fej tetején talált sérülésekből arra a következtetésre jutottak, hogy a töviskorona nemcsak a fej körül elhelyezkedő koszorúfonat volt, hanem „sapkaszerűen" az egész fejet betakarta. Továbbá bebizonyosodott, hogy a test felszögezése nem a tenyéren, hanem a csuklón keresztül történt, anatómiai szakértők szerint a tenyér nem is tudná megtartani a testet. A„lepel embere” harminc-negyven éves, a sérülésektől eltekintve egészséges, körülbelül 180 centiméteres (az akkori, 150-160 centiméteres átlag testmagassághoz képest igen magas), méltóságteljes megjelenésű férfi lehetett. Pályi Gyula kitért a lepel eredetiségét vizsgáló tudományos eredményekre. 1988-ban a radiokarbon kormeghatározási kísérlet eredménye megkérdőjelezte az ereklye Jézus korabeliségét, mivel elkészültét az 1260 és 1390 közötti évtizedekre becsülték.

A lepel hitelességét megerősítve ekkor került előtérbe a tudományos kutatók által is jól ismert, 1192 és 1195 között keletkezett magyar és latin nyelvű, Pray György jezsuita történészről elnevezett Praykódex, ebben ugyanis a leplet ábrázoló rajzon ugyanazt a jellegzetes mintázatot adó égési lyukak láthatók, mint a leplen. 2005-ben Raymond Rogers professzor újabb vizsgálatokat végzett az 1988-as radiokarbon-vizsgálat mintamaradékával és a lepel közepéről származó szállal. Kiderült, hogy a lepel közepe és a széle, ahonnan a radiokarbon-vizsgálathoz vették a mintát, nem azonos anyagból készült, ez utóbbi későbbi toldás eredménye. Mind a mai napig az egyház nem jelentette ki, hogy a torinói lepel hiteles. Rendkívül óvatos, szigorúan ragaszkodik a történeti igazságokhoz, s a legnagyobb mértékben támogatja az ereklyével kapcsolatos vizsgálatokat. Ugyanakkor II. János Pál pápa számos alkalommal imádkozott a lepel előtt.

Pályi Gyula professzor előadása végeztével kijelentette: a tudomány jelenlegi állása szerint a leplet hitelesnek lehet tekinteni, és ha ez így van, akkor nyugodtan kimondható, hogy ez a kereszténység legértékesebb ereklyéje, és egyben tudományosan igazolt hitelű bizonyítéka mindannak, amit Jézus Krisztusról hiszünk és tudunk.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.