Kortárs film – XVIII. századi egyházkép

Ha néhány sor erejéig elvonatkoztatunk az alaptörténettől – ami elég nehéz –, és csak a film megvalósítását nézzük, akkor nem akad nagyon bírálni való. Pauline Etienne Suzanne Simonin szerepében meggyőző; az alkotók ügyeltek a korhű helyszínekre éppúgy, mint a kosztümökre. De általában mindenki jól játszik, egy pillanatra sem érezzük a magyar filmeknél oly gyakran tapasztalt atmoszféranélküli mesterkéltséget. Azt jól tudjuk, hogy egy regény filmes adaptációja nem egyszerű feladat, megannyi csapdát rejt magában. Nicloux azonban jól megoldja ezt is – egészen az utolsó jelenetekig. A végén ugyanis eltér a Diderot-i cselekménytől.


A történet Suzanne megpróbáltatásait meséli el. A lányt családja kolostorba küldi, mert törvénytelen születésű. Lelki nyomás hatására a fogadalmat is leteszi. Idős főnöknője támogatja, ám annak halála után egy szigorú apáca, Christine nővér kerül a zárda élére. Amikor Suzanne pert indít fogadalma érvénytelenítésére, Christine a legkülönfélébb testi kínzásokkal próbálja jobb belátásra bírni. Egy vizitáció során azonban minden kiderül, ezért a lányt másik kolostorba helyezik át. A megpróbáltatások itt sem érnek véget, a főnöknő ugyanis szexuálisan zaklatja Suzanne-t.

 

A regényt értelmezhetjük a szabadságvágy parabolájaként is. Suzanne a legkülönfélébb szenvedéseken megy keresztül egészen addig, míg ki nem szabadul a zárdából. Küzdelmében segítsége, támasza is akad – első főnöknője, egyik rendtársa, a vizsgálatot folytató vikárius és az ügyvédje egyaránt mellette vannak. Ennek ellenére Diderot szándéka világos: az egyház, különösen a szerzetesség embertelenségét akarta pellengérre állítani.

 

A döntő kérdés persze az, hogy Nicloux vajon mit szeretett volna elmondani filmjével. Erre ki-ki megadhatja a választ, ha megnézi, ám a regénnyel összehasonlítva egy elem azért egyértelműnek látszik. Diderot írásában Suzanne kiszabadul a kolostorból, ám a világi élet egyáltalán nem jelent számára megoldást. Gyötrelmei nem szűnnek meg, és sejthetően folytatódnak is, csak a regénynek lesz vége. A rendező azonban lekerekíti a történetet. Suzanne a film végén találkozik vér szerinti apjával, és féltestvére felbukkanásával megoldást nyer az élete. Így azonban, bármily furcsa, a XXI. századi rendező még az enciklopédista egyházellenességére is rátesz egy lapáttal.

 

Ismeri vajon Guillaume Nicloux saját korának szerzetességét?

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.