Kortárs áhítat

Pedig az 1946-ban született Martynov végigjárta a modern zene útkeresésének összes stációját, míg elérkezett legfőbb ihletforrásához, az ázsiai népek tradicionális muzsikájához és az ortodox liturgikus zenéhez. A Kronos Quartet által válogatott és felvett Music Of Vladimir Martynov című album legszebb éke a boldogmondások gyermekkarra írt meg zenésítésének vonós átirata. Az időtlen áhítatot sugárzó darab után kéttételes Schubert-parafrázissal kápráztat el a hírneves amerikai vonósnégyes, és bár a záró, Abschied című darab mind t e r j e d e l m é b e n, mind hangvételében súlyos pontot tesz az album végére, kivételes élmény elmerülni Martynov sajátos, meditatív muzsikájában.


Elsőre nehezen hihető, de még ennél is többet ad a fiatal, norvég származású zeneszerző, Ola Gjeilo egyházi témájú kórus műveket tartalmazó korongja, mely Northern Lights címmel jelent meg tavaly. A zsenge kora ellenére képességeinek teljes fegyverzetében elénk álló alkotó elsősorban az Arvo Pärt fémjelezte kortárs harmonikus egyházzenéből merít, ám nem fél a popzenei (Evening Prayer), sőt filmzenei (Dark Night Of the Soul) hatások alkalmazásától sem. A Charles Bruffy vezette Phoenix Chorale énekegyüttes nagy odaadással és briliáns tisztasággal szólaltatja meg Gjeilo éteri muzsikáját: a karácsony misztériumát megjelenítő, földöntúli békességet árasztó O mysterium magnum vagy az utolsó vacsora szomorú csendességét érzékeltető Ubi caritas nem pusztán műremek – hangokba foglalt imádság.

Theodor Adorno bizonyos értelemben lényeglátó, ám voltaképpen igaztalan állítása szerint a minden eddiginél véresebb kataklizmák szabdalta korunkban már nem lehet harmonikus zenét írni. Martynov és Gjeilo lélekmelegítő muzsikája eleven cáfolata e tételnek, s egyúttal szelíden hívogató kapaszkodó a kortárs elidegenedettségtől depresszióban szenvedő ember számára. Észrevétlen létra fölfelé, az ima régiójába.

(Kronos Quartet: Music Of Vladimir Martynov, 68 perc, Nonesuch Records, 2012 / Ola Gjeilo: Northern Lights – Phoenix Chorale, Charles Bruffy, 60 perc, Chandos, 2012)