Ha föllapozzuk a tartalomjegyzéket, a fejezetcímek máris jelzik: itt valami másról van szó! Kezdődik a kaland – indítja a szerző az első fejezetet, s ez a „kaland” nem jelent mást, mint egy jó hír terjedését kétezer évvel ezelőtt. Ennek a jó hírnek az „érvényességi ideje” az a kis idő, melyet Jézus maga határoz meg: földi küldetése és újraeljövetele között, amint János evangéliuma közli ezt velünk: „Rövid idő, s már nem láttok, ismét rövid idő s viszontláttok.” Különleges érzék, nagy ívű áttekintés szükséges ahhoz, hogy valaki kétezer év gazdag és bonyolult történetét ilyen világosan, a lényeges pontokat megragadva össze tudja fogni. S miközben az egyetemes egyház évszázadain haladunk át, Balás Béla külön figyelmet szentel a magyarok sorsának, ahogyan egy nép belefonódik a keresztény hitbe és kultúrába. A rendkívül gazdag tényanyagot könnyed biztonsággal kezeli. S ezzel olyan hatást ér el, amely a könyvet egyaránt élvezhetővé teszi az egyháztörténelemmel még csak most ismerkedő „kezdőnek”, s annak is, aki már valamelyest elmélyült a témában. Aki most fog hozzá a nagy kaland megismerésének, azt világosan és tisztán vezeti, soha nem veszik el olyan részletekben, amelyek a gondolati gerincet elhomályosítanák. A már járatosabb olvasónak pedig egy-egy név, esemény, fogalom elégséges, hogy hozzákösse további ismereteit. Béla püspök olykor egy-két évszázadon átnyúlva helyez egymás mellé gondolatot, nevet, eseményt, a ráocsúdás élményét adva ezzel. S mindezt sajátosan „balásbélás” stílusban. A janzenizmussal kapcsolatban például így fogalmaz: „…tévedéseik elárasztották Franciaországot, majd százévnyi kegyelmi »trombózist « eredményezve.” Az egzisztencializmusról pedig: „Elkezdődött a világ új anyanyelve…”, majd megállapítja: „…a bolsevik forradalom is az ember félreértése.”
Nem kerüli meg a történelmi egyház bírálatát sem, oly módon, hogy egyre inkább tudatosul az olvasóban: személyünkben vagyunk felelősek az egyházért! Nincs helye mutogatásnak, gőgös kritikának, mert amikor zsákutcákba jutott az egyház, nem történt más, mint hogy „Jézus titka az egyház történetében” megbicsaklott, amikor pedig éppen abban folytatódik. Bennünk és általunk is.
(Balás Béla: Kis idő, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2009)