Keresztényellenes cenzúra az interneten

A negyvenhét oldalas tanulmány – mely a média új fórumait fenyegető keresztényellenes cenzúra figyelésére tavaly indított John Milton-projekt keretében készült el – egy tizennyolc hónapig tartó vizsgálat eredményeit teszi közzé, részletesen elemezve a legnépszerűbb internetes közösségi oldalak (Twitter, Facebook, MySpace, Google), az Apple óriáscég egyik internetes alkalmazásokat tartalmazó oldala (iTunes App Store) és több internetszolgáltató cég (Comcast, AT&T, Verizon) tevékenységét.

 

A vizsgálat során kiderült, hogy az internetes cégek egy része máris száműzte oldalairól a keresztény tartalmakat, más vállalatok irányvonala pedig arra enged következtetni, hogy előbb-utóbb szintén cenzúrázni fogják a keresztény gondolatot. A jelentés szerint szinte valamennyi vizsgált közösségi oldal és internetes szolgáltató irányvonala ellentmond az amerikai alkotmány szólásszabadságról szóló első kiegészítésének, amikor különböző nyomásgyakorló csoportok (lásd: meleg és leszbikus jogvédő szervezetek) beszédmódjával összhangban – kimondva vagy kimondatlanul – politikailag inkorrektnek minősíti a keresztény világnézetet.

Néhány példa: az Apple óriáscég már két ízben is eltávolított egy-egy keresztény tartalmú alkalmazást az iTunes App Store oldaláról; mint kiderült, azért, mert az ezekben kifejezett keresztény nézeteket a melegekre nézve „bántónak” értékelte. Az egyik alkalmazás ugyanis kifejezte azt az álláspontot, mely szerint a Biblia alapján egyedül a hagyományos, heteroszexuális házasságmodell ismerhető el, a másik pedig azt, hogy a homoszexualitás rendellenes állapot, amely egy Krisztus-központú spirituális átalakulás révén megváltoztatható. Mint kiderült, az iPhone-on futó négyszázhuszonötezer alkalmazás közül az Apple kizárólag a keresztény tartalmúakat cenzúrázta. A Google keresőóriás szintén tartalmi okokból távolította el egy keresztény szervezet abortuszellenes hirdetésének megjelentetését, de miután a szervezet pert nyert ellene, a tartalom végül megjelenhetett. A Facebook – melegjogi egyesületekkel együttműködve – igyekszik kiszűrni a „melegellenesnek” értékelt tartalmakat, ami arra utal, hogy cenzúra fenyegeti azokat a keresztény tartalmakat, amelyek kritikát fogalmaznak meg a homoszexualitással vagy az azonos neműek házasságával szemben.

A tanulmányból kiderül: szinte valamennyi új médiaplatform írott politikája azt bizonyítja, hogy keresztényellenes cenzúrára a jövőben is számítani kell. A jelentés szerzői szerint, ha ezeket az amerikai alkotmány szólásszabadságról szóló első kiegészítésének szűrőjén keresztül vizsgálnánk, a mustrán egyedül a Twitter „menne át”; az összes többi közösségi oldal és internetszolgáltató irányvonala sérti a szabad véleménynyilvánításról és különösen a vallási szólásszabadságról szóló alapvető jogokat – többek között azzal, hogy a „politikai korrektség” jegyében „gyűlöletbeszédnek” nyilvánít bizonyos keresztény tartalmakat, s le is tiltja őket. Érdekes, hogy az internetes cégek közül kettő (az Apple és a Facebook) politikai kérdések kapcsán különösen nagy teret ad a véleményeknek, miközben a vallási tartalmú véleménynyilvánítást szigorúan korlátozza.

A jelentés utolsó része a probléma megoldásának lehetőségeit veszi sorra. Ideális esetben (a Twitter kivételével) valamennyi internetes cég önként vállalná, hogy felhagy a keresztényellenes cenzúrával, és írott politikáját úgy módosítja, hogy az megfeleljen a szólásszabadságról szóló alapvető alkotmányos előírásoknak. Amennyiben a hajlandóság hiányzik erre, lehetséges megoldás volna, ha egy új, igen pontosan megfogalmazott szövetségi törvény tiltaná meg a világnézeti alapon történő diszkriminációt az internetes közösségi oldalakon és a szolgáltatóknál. Ha ez sem valósulna meg, a jelentés szerzői a pereskedést látják végső megoldásnak.