Kenyérruhában

A kereszténység – anélkül, hogy általánosítani szeretnék – Európában, így nálunk is egyre inkább elveszíti tartalmát. Mintha hit nélküli keresztény tudattal, kiüresedett rekvizitumok között élnénk. Nincs ebben a megállapításban semmi új, a racionalizmus térhódítása óta (ami napjainkban egyre inkább irracionális szentimentalizmusba csap át, önmaga képtelenségét bizonyítva ezzel) ismerjük ezt a folyamatot.

Egyik barátom mesélte – családja talán három nemzedékkel korábbi történetéből –, hogy az apa „tisztességes katolikus embernek tartotta magát, nem volt azonban templomba járó ember. A húsvéti liturgiát is otthon, az ebédlőasztal mellett kísérte végig, s amikor a körmenet elhaladt a ház előtt, vette a villáját, s »Feltámadt!« kiáltással beledöfte az evőeszközt az előtte remegő, omlós sonkába.” Más kor, más szokások: a szentmise mint kalapbemutató. Ki van ott, ki hiányzik. Közben halkan sustorogva meg lehet beszélni: „na, nézd csak…!” – és hasonlók.


Máskor, mint egy színházban, kényelmesen elhelyezkedünk, az a fontos, hogy senki ne zavarjon „előadás közben”.

A szentmise olykor (vagy egyre inkább?) kulturális szokássá válik? Mint ahogyan más vallásos cselekmények is. (Hangsúlyozom, nem szeretnék az általánosítás hibájába esni.) Egy teológusprofesszorral beszélgettem néhány esztendővel ezelőtt, s ő említette a következőt. Ha az oltárnál nincs jelen Jézus Krisztus, akkor hókuszpókusz, amit a pap csinál. Széttárja a karját, összekulcsolja a kezét, letérdel, feláll… Üres mozdulatok.

De ha ott van! – folytatta. – És ott van! Az értelmi és hitbeli megismerés kikerülhetetlenül ezt bizonyítja. Egy orvosprofesszor (neurológus) így nyilatkozott erről: ha a tudata birtokában lévő ember életében legalább öt percet hajlandó ezzel a kérdéssel foglalkozni, be kell látnia Isten létét.

Ha tehát a szentmisében ott van Krisztus – és ott van! –, attól kezdve a liturgia nem válhat kulturális szokássá vagy „időűzővé”. Nemrégiben a szegedi dómban az áldozatot bemutató pap a kenyérruhában jelen lévő Krisztusról beszélt. Ott van, jelen van, a mi anyagvoltunknak megfelelő formában is. Mert az értelem és a hit megismerő képessége mellett anyagi módon is el akarjuk érni Őt.

A szentmisén (mondanám inkább: szentmisében) való részvétel ezért a leglényegesebb emberi cselekedet. Alapvető egzisztenciális választás és tett.

A személyiség teljes odafordulását kívánja. Nem lehet többet tenni annál, mint „benne lenni” a liturgiában. Benne lenni az ott megjelenő életben, az élet lényegi sűrűsödésében és megnyilvánulásában – minden más ebből és ezáltal érthető.
Nincs helye a feltételes módnak. Ami van: én nézem Őt, Ő néz engem. Ugye ismerős a francia parasztember válasza, amikor a pap megkérdezte tőle, mit csinál az üres templomban.

A szentmise: létezésdöbbenet, a fel- és megszabadulás legcsodálatosabb – és legközvetlenebb, legtermészetesebb – mozzanata. Lihegve, kaparva, kapaszkodva, mindenestül oda kell tülekedni! Nem mi gyakorolunk gesztust azzal, ha hajlandók vagyunk (legalább hetente egyszer) elmenni a templomba. A „racionális” ember sokszor úgy gondolja: nagylelkű Jézus Krisztussal szemben, lám, még arra is képes, hogy akár egy órát szánjon neki hetente!

Így csak meghalni lehet – élethossziglan.

A szentmisében való részvétel létezésünk legintenzívebb, legizgalmasabb cselekedete. Igen, legizgalmasabb, mert ilyenkor az általános életből az élet középpontjába kerülünk – amiből aztán az általános élet táplálkozik.

A szentmise mindennél világosabb, tisztább szembesülés. Nem lehet elfordított tekintet, unott üldögélés, elkalandozó gondolat: „jó, jó, letudjuk ezt, aztán…” – és azt hiszi az elme, akkor kezdődik az élet gazdagsága. Nem, az élet gazdagsága, ami aztán kiárad, akkor és ott van! Téved, élet-tévedő az, aki úgy gondolja: Uram, majd megbeszéljük a sok „elsummantást”, alkut kötünk, majd csak megegyezünk… Élet-tévedő, halál-ember az ilyen.

Azt mondják, elkereszténytelenedik Európa, így Magyarország is. Amíg egyetlen áldozópap létezik ezen a földrészen, képtelenség erről beszélni. Amíg adott az élet lényegi megnyilvánulása – és adott –, a többi csak félrebeszélés, kibúvó keresése, gyöngeségünk magyarázása. Európa (és semmi más) nem a kereszténynek nevezett pártoktól, nem is az intézményektől, sem a kulturális rekvizitumok miatt keresztény – hanem az ember szentmisébe való „belevetettségétől” függ. És megszelídül tőle, örül az élet.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.