Imádság az Istenszülővel

Már Órigenész értekezett arról, hogy nemcsak az egyedül örök főpap Krisztus imádkozik a helyesen imádkozókkal, hanem az angyalok is, valamint a meghalt, illetve megdicsőült szentek is. Ugyanis – amint mondja – ők élnek az örök életben, ha pedig élnek, nekik megfelelő cselekvésük van: szolgálat Krisztusnak és szeretet az emberek iránt. A legnagyobb szeretetet pedig éppen azzal tanúsítják, hogy imádkoznak másokért. – Mindez különösen igaz és érvényes az Istenszülőre. A megváltásunkért életét adó Jézus a kereszten haldokolva végrendelkezett: „Íme, a te fiad… Íme, a te anyád” (Jn 19,26–27). Mindannak, aki a mennyei Atya gyermekévé vált, és így Jézus Krisztus testvérévé lett, valódi édesanyja az Istenszülő. Ő pedig igazi, jó édesanyaként nem tud másként tenni, mint szeretni gyermekeit. Legnagyobb szeretetét pedig úgy nyilvánítja ki, hogy közbenjár értünk egyszülött Fiánál.


Máriának a bizánci egyházban nincs „önálló” képe. Mindig Jézus Krisztussal együtt ábrázolják, így azonban igen sok ikontípus alakult ki, melyek közül számunkra talán a legismertebb a hodigitria (az útmutató, például a máriapócsi kegykép is), ahol az Istenszülő jobbjával a másik karján ülő Jézusra mutat: Ő „az út, az igazság és az élet” (Jn 14,6). De ha látszólag egyedül ábrázolják, akkor is a deészisz-sorozatba illeszkedik: a középen trónoló Krisztus felé hajló testtartásával mutatja, hogy nincs egyedül.
Az Istenszülő is imádja Jézus Krisztust, velünk együtt. És amikor a mennyei Atya felé fordulunk, akkor is velünk van. A szertartásaink végén álló elbocsátó imádságban mindig őt említjük elsőként: „Krisztus, igaz Istenünk az ő legtisztább Anyjának… és minden szentjeinek esedezései által könyörüljön rajtunk és üdvözítsen minket mint jóságos és emberszerető.” Ugyancsak az első helyet kapja az ekténiák végén, a szentek előtt, amikor felsőfokú jelzőkkel illetjük: „Legszentebb, legtisztább, legáldottabb dicső királynénkat” említve ajánljuk magunkat, egymást és egész életünket Krisztus Istenünknek. Amikor „említjük”, akkor egyben segítségül is hívjuk. Mint az istentiszteletek végén, a nagy elbocsátás esetében: „Legszentebb Istenszülő, üdvözíts minket!”

Természetesen nem azt akarjuk ilyenkor mondani, hogy Mária az Üdvözítőnk. Az eredeti görög szöveg a viharos tengeren lélekvesztőben hánykolódó ókori matrózok segélykiáltását jelzi: „Ments meg!” Szinte a modern S. O. S. jelzést lehet belőle kihallani: „Mentsétek meg lelkünket!”
Ilyen megmentőnk Mária, amikor velünk együtt és értünk imádkozik, az egyház ősi hite szerint.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.