Ideát és odaát

Thomas Harbor (Robert Redford) elzárkózva él egy kastélyban, ahol a munkatársain kívül sok nehéz sorsú ember is menedékre talált. A tudós nem szívesen mutatkozik a nyilvánosság előtt, mert az ő felfedezésének a számlájára írják, hogy a világon rövid idő alatt négymillió ember lett öngyilkos. Pedig Thomas kutatásai éppen az élet meghosszabbítására irányultak, sőt, tudományosan is sikerült bebizonyítania, hogy van létezés a halál után.
Előre kell bocsátanunk, hogy Charlie McDowell sci-fije, A felfedezés – amelyet a Netflix internetes csatorna mutatott be – nem egy eget rengető művészi alkotás. Bár a színészek ismertek – az Islát alakító Rooney Mara A tetovált lány-trilógiában tűnt fel, míg Thomas Harbor Will nevű fiát megformáló Jason Segel nevével leginkább a sorozatkedvelők találkozhattak –, az ő játékuk is legfeljebb egy jól sikerült iparosmunka színvonalát üti meg. A felvetett téma azonban nyugtalanító kérdéseket feszeget. Mint kiderül, Thomas lelkiismereti okokból hozta létre az új laboratóriumát, az öngyilkossági hullám kényszerítette arra, hogy titokban folytassa a kutatást. Eredményt pedig csak akkor érhet el, ha beleshet a függöny mögé. Az ugyanis egyáltalán nem tisztázott még, hogy mi is van pontosan a másik oldalon.
Úgy tűnik, annak igazolása, hogy a halál nem végpontja az emberi létezésnek, önmagában nem elég. Legalább annyira fontos, hogy milyen az a túlvilági lét. Megítéltetik az ember? Valamilyen paradicsomi világ várja, vagy lehetőség van arra is, hogy elkárhozzon és a pokolra kerüljön? Milyen összefüggés van az életben elkövetett tettek és a túlvilági állapot között?
Miközben a tudós és munkatársai tovább keresgélnek, kiderül, hogy a kastélyban meghúzódó emberek azok közé tartoznak, akik öngyilkosok akartak lenni, csak nekik nem sikerült. Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy nem a halál a probléma, hanem az élet. A valódi kérdés ezek szerint így hangzik: Van-e emberhez méltó élet a halál előtt? Pusztán az élet utáni létezés igazolása is elegendő volt ahhoz, hogy nemleges választ adva sokan a halál mellett döntsenek. Valójában Isla, Will és Thomas is az életét szeretné helyrehozni. A nő elvesztette a gyermekét, Will évek óta nem találja a helyét, a tudós pedig a felesége halálán nem tudta túltenni magát, mivel az ő közönyössége is közrejátszott benne.
Thomas Harbornak végül sikerül működésbe hoznia egy gépezetet, ám az nem a halál utáni lét mikéntjét vagy formáját mutatja meg, hanem valami egész mást: egy alternatív valósággal köti össze őket. Ezen a ponton pedig a film egy reinkarnációs történetté silányul. Vagyis veszteni nem lehet, a lapokat számtalanszor újrakeverhetjük egészen addig, míg a kívánt leosztáshoz el nem jutunk. De ha kritikus tekintetünk elé feltesszük a megértő szemüvegünket, akkor azt is láthatjuk, gyakran akár a végsőkig is elmegyünk azért, hogy megszabaduljunk a ránk nehezedő súlyoktól. A filmben annak a vágya jelenik meg, hogy mennyire szeretné az ember helyrehozni mindazt, amit elrontott, és milyen elviselhetetlen annak a tudata, hogy nem tehetünk már semmit. Ám az is valószínű, hogy hiába bizonyítaná be valaki tudományos alapon a túlvilág létezését, az nem válaszolná meg sem az ideát, sem az odaát legfőbb kérdéseit.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.