Homíliavázlat: Isten nem „ugrik rögtön”

Milyen lehetett ez a kapcsolat? Én lehettem volna-e Jézus barátja? Jézusnak ez a kedves barátja immár halálos beteg. Alig indultak el az üzenetvivők Jézushoz a súlyos betegség hírével Betániából, Lázár meg is halt.
A 6. versnek nagyon fontos mondanivalója van: Jézus nem indul azonnal barátjához, pedig a nővérek üzentek érte. Isten nem „ugrik rögtön” a mi kéréseinkre, nem teljesíti rögtön azokat, talán mert valami fontosat akar nekünk ez által a megvárakozatás által is tanítani. Amikor Isten késik a segítségnyújtással, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy magunkra hagyott minket, nem törődik az életünkkel. Ez azonban soha sincs így, bizonyítja a mai evangélium.

A választott nép a pusztai vándorlás során – mikor Isten nem teljesíti rögtön kérését, nem oltja szomját – fellázad ellene, pedig ez a hűség ideje. Isten mindig meghallgatja kéréseinket, de nem akkor és úgy teljesíti, ahogy azt mi elgondoljuk. Lehetőséget ad és tanít is közben a hűséges szeretetre. Mikor Jézus végre megérkezik, a nővérek a szemére vetik: „Ha itt lettél volna (ha idejében elindulsz), nem halt volna meg a testvérem. Komoly szemrehányás ez. Jézus nem sértődik meg. A meghitt, szeretetteljes kapcsolatban helye van a perlekedésnek, amely különbözik a vádaskodástól. A zsoltárokban is nem egy helyet találunk, ahol a zsoltáros perlekedik Istennel (lásd 119. vagy a 143. zsoltár). Maga Jeremiás próféta is perlekedik: „Rászedtél, Uram, és hagytam, hogy rászedj” (Jer 20,7).
Lázár immár négy napja halott. A zsidók hittek abban, hogy a lélek a visszatérés reményében a halál után három napig a test közelében marad. Itt már minden reménynek vége, Lázár halála megmásíthatatlan. A zsidó szokás három nap nagyon mély gyászolásról, majd négy nap mély gyászolásról, további harminc napig pedig közönséges gyászolásról rendelkezett.

Jézus a nővéreknek adott válaszában kifejezi: az „én vagyok” kifejezés nem csupán azt jelzi, hogy képes feltámadást és életet adni, hanem ezek azonosak vele. Nemcsak birtokolja az életet, hanem képes azt a benne hívőknek átadni.
A sírnál való jajveszékelés megszokott dolog volt. Az ott lévőkre vonatkozó „sír” szó a fájdalom és a szomorúság hangos kifejezését jelenti. Amikor Jézus is „könnyekre fakad”, ez a görög nyelvű szövegben nem a bánat hangos kinyilvánítását, hanem csendes sírást jelent.

A mai vasárnap meghív arra, hogy végiggondoljam: életemben mikor sérült Isten iránti bizalmam, mikor halt meg bennem a remény, mikor vádoltam őt? Ugyanakkor arra is meghív, hogy a húsvéti szent három napra való készület célegyenesében kimondjam az ortodox himnusszal együtt: „Ne feledd, hogy Krisztuson nem vett erőt a halál. Ő a mi üdvösségünk, dicsősége örök. Ha vele együtt meghalunk, vele együtt élni fogunk, ha vele együtt tűrünk, vele uralomra jutunk.”

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.