Hangszerünnep

– Plébános úr kezdeményezésére az elmúlt években több építkezés is zajlott Zamárdiban. Gondolok a templom felújítására és az igényesen kialakított szabadtéri miséző helyre. A jelenlegi nagy vállalkozás az orgonaépítés. Hogyan született az ötlet?
– Nagyon egyszerűen: nem volt orgona, ezért kellett építeni. Ugyanis az oroszoknak megfigyelő pontjuk volt a toronyban, elégették a szekrényt, aztán a sípokat is „megfújták”, ami maradt, azt pedig a magyar iskolások vitték el repülőmodellezéshez és ehhez hasonlókhoz. Ezt mesélték az idősebbek. Mindenképpen szerettem volna egy orgonát építtetni a gyönyörű barokk templomba, hiszen a hátsó rész üres volt. Budavári Attila, a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. egyik ügyvezetője szólt (akinek az édesanyja zamárdi kötődésű), hogy készítenének egy orgonát, húszmillió forint összeget mondott. Belevágtunk, és hála a nagylelkű adakozóknak, összegyűlt a pénz. Budavári Attila említette, hogy kapcsolatban állnak a francia orgonaépítőkkel. Azt gondoltam, ha a templomunkban lesz valami kuriózum, olyan, ami máshol nem található, az növeli az értékét. A hívek is magukénak érezték az ügyet, így valósulhatott meg az orgona. A szentelés és az ünnepélyes nyitóhangverseny 2010. július 4-én lesz.

– Bertrand Cattiaux úr, ön mióta foglalkozik orgonatervezéssel, építéssel?
– Tizennégy éves koromban határoztam el, hogy az orgonának szentelem az életemet. Egy templomban kinyitottam az orgonaszekrényt és megláttam a sípokat. Rájöttem, hogy ez lesz a hivatásom.

– Az elmúlt időszakban több jelentős munkája volt. Soroljon fel néhányat!
– Csupán a legfontosabbakat említeném: a Notre-Dame, a versailles-i kápolna, továbbá a toulouse-i Saint Sernin-katedrális orgonájának a felújításában vettem részt.

– És hogyan került Zamárdiba?
– Néhány évvel ezelőtt a fasori templom munkálatai során kerültem kapcsolatba a pécsiekkel; egy harangberendezést szereltem be. Ekkor találkoztam Budavári Attilával és Végh Antallal, a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. ügyvezetőivel, ők invitáltak a mostani munka közös lebonyolítására.

– Itt mit szeretne megvalósítani?
– A hangzást az akusztikai hatás elérése jegyében próbáltuk kialakítani. Természetesen nem lehetett szó nagy orgonáról egy ilyen kicsi templomban. Leginkább a XVII. század végi, XVIII. század eleji francia orgona hangzása inspirált.

– Úgy tudom, lényeges különbség van a német és a francia orgona között. Mennyiben más a kettő?
– Azzal a hasonlattal lehetne ezt érzékeltetni, hogy egy Bach korabeli zenekarnak más a hangszeres összeállítása, mint ugyanebben a korszakban egy versailles-i, mondjuk Couperin-műveket játszó együttesnek… A francia orgona alaphangzása kicsivel édesebbnek mondható. A némethez képest fényesebb hangzások is elérhetőek, játékosabb karakterrel.

– Európa legnagyobb orgonája Passauban található, azt követi a szegedi dóm orgonája. Természetesen nagy különbség van az említettek és a Zamárdiban készülő orgona között. Mi a jelentősége annak, hogy itt egy francia barokk orgona épül?
– Nem a sípok száma határozza meg egy orgona hangzását, csodálatos dolgokat lehet művelni egy ilyen kisebb orgonával is, amellyel a jelen esetben van dolgunk. Itt egy unikális, a magyar akusztikai hangzásvilágban eddig ismeretlen hangszer létrehozására vállalkoztunk.

– Ha orgonákat rekonstruál, mi alapján dolgozik? Vannak jól használható korabeli leírások?
– Franciaországban maradt fenn egy bencés szerzetestől származó orgonaépítő kézikönyv 1767-ből, amelyben a tervezéstől a kivitelezésen át minden egyes fázis jól dokumentálva, rajzokkal együtt megtalálható. Ez a mű az orgonaépítők és rekonstruálók bibliája.

– A Zeneakadémia orgona tanszakának tanárait is örömmel töltheti el egy archaikus hangszer létrejötte.
Fassang László: – Bízom benne, hogy eljöhetnek ide orgonista növendékeink, és az a stílus, amelyet a hangszer képvisel – a koncerteken túl –, egyre jobban meg fogja találni a helyét a liturgikus zenében is.

– Valószínűleg hosszú távú együttműködés indulhat a Zeneakadémiával…
Pálúr János: – Mi őszintén reménykedünk ebben. Különösen kiemelném, hogy a francia barokk stílus lett ennek az orgonának a fő jellegzetessége – hiszen bármelyik irányba lehetett volna gondolkodni. Az egyes stílusok nagyon különböznek egymástól, a német és a francia romantika is más, nemhogy a német barokk, a francia barokk, a spanyol vagy akár a németalföldi zene. Mind más és más orgonatípusokon érvényesülnek igazán. Erről az orgonatípusról ezután már nem csupán elméletben beszélhetünk a növendékeinknek, hanem meg is tapasztalhatják itt, kipróbálhatják, inspirációt meríthetnek. A hangszer is tanítja az orgonistát.

– Vannak olyan zenetörténészek, zenészek, akik azt vallják, hogy régi műveket csupán archaikus hangszereken lehet autentikusan megszólaltatni. Korunkban milyen jelentősége van ezeknek a hangszereknek?
Pálúr János: – Kiváltságos generációhoz tartozunk, ami a művészeket illeti, mert a mi életünkben kezdenek megvalósulni a hatalmasnak értékelhető áttörések. Néhány évtizeddel ezelőtt elődeink még azon gondolkodtak, hogy egyáltalán hozzáfogjanak-e autentikusnak mondható előadáshoz olyan orgonákkal, amelyek rendelkezésre álltak. Ma számos magyar orgona nagyon rossz állapotban van, mások a kompromisszum elve alapján készültek, ezért nem is mondhatók stílustisztáknak. Mi szerencsések vagyunk, hogy majd játszhatunk ezen a hangszeren. Megfelelő repertoárt kell birtokolni ahhoz, hogy az orgona megmutathassa, mit tud igazán, és miért van létjogosultsága ennek a stílusnak.
Fassang László: – A romantikában még az volt a lényeg, hogy a műveket az adott korszak előadásmódja szerint szólaltassák meg, addig ma minden információt igyekszünk felhasználni, amely a korabeli kéziratokból és hangszerekről fennmaradt. Több hónapnyi vagy évi munkát lehet azzal megtakarítani, ha az ember eljut egy olyan orgonához, amelyen Bach is játszott. A hangszer rávilágít bizonyos előadási problémákra, amelyek ott teljesen egyértelművé válnak. Éppen ezért az orgonaépítés területén is jó néhány évtizede az a hagyomány, hogy az újonnan épülő hangszereket is konkrét stílus szerint próbálják kialakítani a lehető legkevesebb kompromisszummal. Ez az orgona tehát azért is jelentős, mert egy konkrét stílus, a francia barokk felé irányult. A magyar orgonaépítés történetében erre még nem volt példa, ugyanis eddig a német hatás volt a jellemző. Ez a hangszer mindenképpen „mérföldkőnek” számít. Örülök, hogy Zamárdiban több száz éves távlatokban tudnak gondolkodni.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.