Hajómosoda

Kevés az olyan műterem, amely a művész halála után eredeti állapotában maradt meg az utókor számára. Ez érthető is, hiszen a berendezést nehéz hosszabb ideig egyben tartani, a használati tárgyakat a végtelenségig őrizni. A házat, az egykori műtermet az örökösök legtöbbször eladják, esetleg más művészek használják tovább. Tudjuk, hol alkotott Csontváry, Derkovits vagy Kisfaludi Strobl Zsigmond, de egyikük lakóhelye sem látogatható.

Csernus Tibor 2007-ben halt meg Párizsban, nyolcvanéves korában. Életműve egyedülálló a XX. századi magyar festészetben. Munkásságának már életében támogatója, képeinek vásárlója volt Kovács Gábor, a Kogart Galéria tulajdonosa. Csernus nagyméretű olajképeit, Hogarth-variációit, Caravaggio stílusát idéző, az úgynevezett „mágikus realizmus” bűvöletében festett műveit már sokszor láthattuk Budapesten. Csernus és felesége, Sylvester Katalin 1980–1981 táján költöztek a Montmartre-ra, a Bateau-Lavoir (Hajómosoda) nevű műteremházba, amely a XX. század elején Picasso, Modigliani, Juan Gris műtermének is otthont adott.

Amikor Csernus elhunyt, felmerült a kérdés: mi lesz a hagyatékával? Halála után két évvel, 2009-ben lehetőség adódott arra, hogy a festő teljes műtermi berendezését hazaszállítsák Budapestre, abban az állapotában, ahogyan megmaradt. A Kovács Gábor Művészeti Alapítványnak az Andrássy út 108. szám alatt sikerült egy olyan szobát találnia, amelynek méretei nagyjából megegyeznek a párizsi műterem méreteivel, így aztán rekonstruálhatták az eredeti berendezést.

Amikor a látogató belép a terembe, azonnal feltűnnek számára Csernus saját készítésű, óriási repülőgépmodelljei, amelyek négy oldalról lógnak le a mennyezetről. Balra egy méretes barkácsasztal látható, alul tele szerszámokkal, a tetején vetítő, satu, újságok, magazinoldalak – minden megtalálható itt, amire a modellek készítéséhez alkotójuknak szüksége volt. A bejárattal szemben nagy, kétoldalas festőállványt látunk, rajta Csernus képei. Az egyik egy szénnel készült vázlat. A vásznak befejezetlenül maradtak, a művész betegsége miatt már nem tudott tovább dolgozni rajtuk. Kiállították a teremben azt a fekete műbőr forgószéket is, amelyen a művész – a festékfoltok tanúsága szerint – sokat üldögélhetett munka közben, maszatos kézzel. Jobbra egy asztal áll, tele festékestubusokkal és -tégelyekkel, tusosüvegekkel, régi ecsetekkel. Egy beépített polcon állatfigurák, alul két sorban könyvek sorakoznak. A művészeti albumok között ott van számos különböző kiadású Biblia, és természetesen egy vaskos Caravaggio kötet is. Hátul, egy magas fapolcon régi lemezjátszó, mellette elképesztően kopott lemeztokok – látszik, hogy gyakran használták őket. A falon Bernáth Aurél fényképe.

Körben, a szabad falrészeken balra és jobbra néhány olajkép. Az egyik a Bateau-Lavoir udvarát ábrázolja a festő feleségével, a másik pedig a színes forgatagú Émile Goudeau teret, amelyre a montmartre-i ház kapuja nyílt.

A kiállított tárgyak valóban felidézik Csernus Tibor alakját és munkásságát. Csak a lusta cirmos macska hiányzik a műterem közepéről – meg persze maga a festő, aki e személyes tárgyak között élt párizsi otthonában, a szintén megtekinthető fotók tanúsága szerint.

(Az emlékműterem hétfőtől péntekig 10 és 18 óra között látogatható az Andrássy út 108. első emeletén.)

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.