„Gondolkodj egészségesen!”

A XXI. században az iskola szerepe kulcsfontosságú a
gyermekek egészségfejlesztése szempontjából, amelyet több tényező is indokol:

• a gyermekek az év jelentős részében, naponta minimum 8
órában a nevelési-oktatási intézményekben tartózkodnak, az ébren töltött idő
40–45%-át az iskolában töltik;

• az iskolai pedagógiai programokon keresztül szervezetten
és tervezetten találkoznak az egészségnevelési és fejlesztési tartalmakkal;

• lehetőség nyílik az intézmény területén kívüli, de az
intézményekhez kötődő dél – utáni egészségfejlesztő tevékenységekre is.

Pályázatunk alapvető célja, hogy a kultúra részeként, az
egészséges minta nyújtását, gyakorlati megélését segítse az általános iskolai
korosztályban. Jelen program közvetlen célja az egészséges életmódot támogató
életmódtényezőket befolyásoló pozitív közösségi minták elterjesztése. Olyan
összetett eszközrendszerű intézményi egészségfejlesztési programok
megvalósulását tervezzük a tanulók részvételével, melyeknek fő pillérét az
életkornak megfelelő energiaegyensúlyt szolgáló testmozgás és életmód programok
jelentik.


A program keretében kiemelt figyelmet fordítunk a hátrányos
helyzetű (74%) és halmozottan hátrányos helyzetű (44%), valamint a különleges
bánásmódot igénylő gyermekek, tanulók (SNI 33 fő) elérésére. Intézményünkben
igen magas ezen diákok száma, így különösen indokolt bevonásuk, és rajtuk
keresztül a szüleik és nagyszüleik megszólítása is.

Fentiekhez kapcsolódóan a megvalósító pedagógusok szakmai
kompetenciafejlesztése, valamint attitűdformálása is megtörténik három
különböző tartalmú továbbképzés keretében, valamint szakemberek előadásai,
tájékoztatásai alapján.

A projekt szakmai tartalma, fő tevékenységei:

a) Iskolakert az egészségért! kialakítása: ahol rendszeresen
tevékenykedhetnek a diákok. Ismereteket szerezhetnek, és továbbadhatják a
családjukban a konyhakerti növényekről, gondozásukról megszerzett tudást;
megtapasztalhatják, milyen sok munka és felelősség kell a növénytermesztéshez.

b) Tankonyha az egészségért! működtetése: ahol a megtermelt
gyümölcsöt, zöldséget feldolgozzák a diákok, megtanulják elkészíteni az
alapanyagokból az egészséges és változatos ételeket, amelyeknek költségkímélő
hatása is van.

c) HAPPY-program: amely népszerűsíti az egészséges ivóvíz
fogyasztását, csökkentve a cukros, szénsavas üdítők jelenlétét; s a diákokon
keresztül a családok folyadékfogyasztási szokásainak pozitív irányú változását
is reméljük.

d) Sérülésmegelőzési programok: elsősegély-nyújtási ismeretek
elsajátítása a célunk, amely szakmai előadások (orvos, védőnő, tűzoltók),
tudásfelmérő versenyek segítségével ösztönzi a diákokat egyrészt a megelőzésre
(forrázás, égés, leesés, kerékpáros-bal – esetek, mérgezések, kutyaharapás,
sportbalesetek), másrészt, ha megtörténik a baleset, az orvosi segítség
megérkezéséig a sérült ellátására.

e) Testedzés-testmozgás programok: a mozgás örömének és
fontosságának megélése sportrendezvények, versenyek, gyalogtúra, kerékpár-túra,
Robin-kalandtúra, Játszóházban az egészség, és új sportág meghonosítása révén
(kettlebell).

Fontos számunkra a gyermeki szervezet általános és sokoldalú
fejlesztése, különös hangsúlyt fektetve a váz- és tartásért felelős izmok
megerősítésére és karbantartására, az egyensúlyi és ritmusérzék fejlesztésére,
az esztétikus, jól koordinált mozgás kialakítására. A mozgásban levezetett
felesleges energia csökkenti a feszültséget, az agresszív megnyilvánulásokat,
kezelhetőbbé válnak a gyerekek.

A pályázat megvalósítási ideje: 2015. június 30-ig tart; de
nem fejezzük be a megkezdett programokat a tanév végével, folytatni kívánjuk.
Célunk a diákok életminőségének pozitív irányú megváltoztatása, a lehetőségek
megmutatása, kipróbálása, s az ehhez szükséges eszközök és feltételek
megteremtése és hosszú távú biztosítása.

a szerző projektmenedzser