Globális KRESZ

Szakasztott így van ez a globális KRESZ-ben is. A nemzetközi jog szerint elvileg itt is a békés egymás mellett élés (közlekedés) volna mindenkinek az érdeke: ha így volna, sem az államok, sem a vallások között nem volnának soha karambolok. A történések viszont az ellenkezőjét mutatják. Mi, magyarok nemrégiben – az azeri gyilkos katona kiadatásának ügyében – azzal szembesültünk, hogy a KRESZ (a strasbourgi nemzetközi egyezmény) meg az erkölcsi szempont (hogy a bűnösök bűnhődjenek, s ne megdicsőüljenek) olykor szöges ellentétbe kerül egymással. A konkrét esetben a jogszerűség és az igazságosság ütközött egymással, s bár úgy kerültünk az ügybe, mint Pilátus a Credóba, a bekövetkezett karambolban nem mondhatjuk magunkat vétlennek.


Az azeri–örmény konfliktus pedig túlmutat a kiadatási ügyön, mert miközben a háborús cselekmények során mindkét oldalon történtek etnikai tisztogatások, a keresztény szolidaritás jogos szempontja is felmerül. A nemzetek közötti konfliktus így ölt mindjárt vallásháborús jelleget; s századunkban a vallásháborúk is ismerik már a gerillaharcmodort, például baltát vásárolva a szupermarketben.

Képzeljük hát el Marozsán Erika hangján: „Ha keresztény vagy és muzulmánt látsz, vigyázz! Ha muzulmán vagy és keresztényt látsz, vigyázz!” Vajon ugyanolyan ütős és szellemes lesz ez a szlogen? A globális KRESZ-re vonatkoztatva a kölcsönös óvatosság már nem a kölcsönös gyanakvás formáját ölti? Vegyük például a Mohamed-ellenes amatőr film ügyét. Az ezzel szembeni felháborodás jegyében egy sereg muzulmán országban amerikai képviseleteket támadtak meg, nagykövetet öltek, majd kapcsos zárójellel minden nyugati embert ellenségnek kiáltottak ki; még a magyarokat is. (Ez most épp az azeri ügy fonákja.) Fatvát mondtak ki nemcsak a film producerére, de minden közreműködőjére is. Hamar kiderült, hogy az előbb zsidónak hazudott producer köztörvényes bűnöző, talán kopt keresztény, de lehet, hogy ez is csak lódítás. Egészen olyan a képlet, mint a danzigi rádióállomás megtámadása, a Reichstag felgyújtása vagy a kassai bombázás: ürügy. Nagy tétben fogadnék rá, hogy azok a militáns muzulmán erők szervezték provokációként az egészet, melyeknek érdekükben áll akár egy globális vallásháború is. A keresztényellenesség és az antiszemitizmus e gyűlöletlogika szerint kéz a kézben jár, s ellenségnek tekinti még a békés, jó szándékú muzulmánokat is. A vallási fanatizmus által felhergelt tömegek pedig egy idő után már nem firtatják, hogy a kiváltó ok valóságos volt-e vagy megrendezett.

Nehéz egy ilyen elszabadult világban szerető, jó kereszténynek maradni, a már említett krisztusi szeretettan jegyében élni az életünket. Az jól látható: a globális KRESZ legfeljebb békeidőben nyújt némi védelmet, a jogszerűség pedig nincs mindig köszönő viszonyban az erkölcscsel. Mégis jó volna elkerülni a baleseteket a közös aszfaltúton, hiszen az ütközések során rendszerint a biciklisták húzzák a rövidebbet.