Bár az Alien-filmeket inkább a horror kategóriájába sorolták, a Prometheus – rendezője Ridley Scott – közelebb áll a sci-fi műfajához. A távoli jövőben néhány régész arra a következtetésre jut, hogy a régi korok – egyiptomi, mezopotámiai, közép-amerikai – ábrázolásai mind arra utalnak, hogy a kultúra és vele együtt az élet forrását valahol a távoli csillagokban kell keresni. Egy milliárdos segítségével el is jut egy kisebb csapat a Prometheus űrhajóval oda, ahol az Eredet titkait sejtik. Ám az Alkotók helyett csak azok csontvázaira és valami furcsa, szerves létező nyomára bukkannak. A kíváncsi emberek azonban nem tágítanak, ennek köszönhetően – csakúgy, mint a legelső, A nyolcadik utas: a Halál című részben történt – átlagosan tíz-tizenöt percenként mindig eggyel kevesebben lesznek.
Scott filmjét lenyűgöző látványvilág jellemzi, a hangokról nem is szólva. Ha valaki ráadásul 3D-ben nézi meg, időnként úgy érezheti, hogy ezt a kalandot maga sem fogja élve megúszni. A történet azonban – amelyet a legtöbb kritikus egyenesen filozofikusnak nevezett – meglehetősen átlagosra sikerült. Az Erich von Däniken fantazmagóriáiból ismert felvetés, miszerint az ember az ufonautáktól származik, nem vall túl nagy fantáziára. A filmben is elhangzik, hogy ha az ember az Idegenektől ered, akkor azok ugyan kiktől. Érdekesebb a Michael Fassbender által alakított David nevű robot figurája – bár Asimov ezzel kapcsolatos felvetéseit meg sem közelíti –, aki vagy ami, miközben a többiek kívül, ő önazonosságát keresve belül kutakodik.
Eljött a nyár és vele együtt a popcorn-mozik időszaka. Scott filmje is közéjük tartozik – és ha így nézzük, nem fogunk csalódni –, még akkor is, ha látszólag az élet keletkezésének nagy és örök kérdését feszegeti. Sokkal jobban érdekli ugyanis, hogy honnan ered az a szörnyeteg, melyet a nézők egy harminchárom évvel ezelőtti filmben láthattak. De anélkül, hogy a végét elárulnám, előre jelzem, hogy a megoldáshoz csak egy lépéssel kerülünk közelebb. Várható tehát, hogy a Prometheusnak is lesz folytatása.
(Prometheus, amerikai sci-fi, 2012, 126 perc)