Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy a feltámadás vakhit, vallási fanatizmus kérdése. Krisztus húsvétjának megvannak a maga jelei: egy nagy, hajnali robaj, a kő elmozdulása, a katonák rémülete, az asszonyok zavara, a tanítványok sajátos tapasztalásai, az üres sír, az összehajtogatott leplek… Mind-mind jel, amely önmagában megmagyarázhatatlan. Ellopták a testet? Tömeghipnózis lépett fel? Az apostolok tudatos hazugsággal teremtik meg a húsvétot? A tetszhalott Jézus felébred, s önerőből jön ki a sírból? Ismerős, sőt egyenesen közismert magyarázatok.
J. H. Newman bíboros úgy fogalmaz, hogy a húsvéti jelek egy önmagán túli, saját valójában nem látható, a jelekből azonban közvetett módon kiolvasható magyarázat felé mutatnak. Az ember úgy áll előttük, mint a detektív: adott a tetthely s a megannyi nyom. Hogyan rekonstruáljuk azt, ami történt? Ha segítségül hívjuk a kis szürke sejtek zsenijét, H. Poirot-t, ő azt mondja: amenynyiben van egy magyarázatunk, amely minden jelet, minden nyomot megmagyaráz, akkor az lesz a jó megoldás, legyen akármenynyire valószínűtlen, rendkívüli, megdöbbentő is (ahogy ezt az Orient expresszen demonstrálta). Úgy tűnik, hogy az összes nyomot, jelet (s nemcsak sokat vagy egyeseket) magyarázó megoldás ez (még ha a józan emberi ész számára furcsa is): itt egy halott ember feküdt, aki valamiféle rendkívüli történés keretében életre kelt, és életre kelésével kiváltott megannyi újabb történést, amely nem magyarázható e valódi feltámadás nélkül.
Merthogy az elmúlt kétezer évben a feltámadás „jelei” egyre csak gyarapodtak, mint a tóba vetett kavics által keltett körkörös hullámok. Az apostolok kivétel nélkül vállalták a szenvedést, a halált, hogy a végsőkig ragaszkodjanak a hitükhöz: Jézus valóban feltámadt! Meghal-e bárki egy olyan hazugságért, amelyet ő talált ki? Szenved-e éveken, évtizedeken át valamiféle bizonytalan pszichés jelenség megvallásáért? És még ha van is egy vagy két ilyen fanatikus, nem lett volna a tizenkettő (s a többi tanítvány, mint például Mária Magdolna) között legalább egy, aki fellázad, aki azt mondja: egy kitaláció kedvéért nem dobom oda az életemet?
A feltámadás a feltámadásban: ez a legerősebb, és másként meg nem magyarázható jel. A tagadó, kétkedő apostolokból vértanúk lesznek. A gyávákból bátrak. A belső homályba, halálba zuhantakból erősek, lendületesek, döbbenetesen élők. Van-e hitelesebb és biztosabb jele a valóban bekövetkezett feltámadásnak, mint az, hogy utána élet tárul a szemeink elé?
Jézus maga akarta, hogy a feltámadás más legyen, mint a kereszthalál. Elrejtett, nyomaiból (de azokban sajátos belső bizonyossággal) felfedezhető történés. Olyan, amit nem elég látni, hanem hinni is kell. Amihez nem elég a puszta öntudatlan tapasztalás, hanem ami tudatos és elkötelezett, sőt elkötelező személyes döntést kíván. Olyan tény, amely jeleiben megragadható – amelynek döntésünk után magunknak is jelévé kell válnunk. Hisz van-e itt és most, saját kortársaink előtt megbízhatóbb és személyesebb bizonyítéka, megvallása Krisztus feltámadásának, mint az, hogy bennünk is feltámadás és élet van?