Értelemkeresők

Alvin (Paul Rudd) és Lance (Emile Hirsch) egy máig rejtélyes eredetű erdőtűz pusztítása után járják a szürreális, álomszerű vidéket, hogy újrafessék az utat. Egyikük a kedvesével való közös jövő érdekében, másikuk pedig bulizásra gyűjti a megkeresett pénzt. A meló kisebb-nagyobb súrlódásokkal zajlik, miközben szép lassan mindkettejük illúzióvilága összedől. David Gordon Green két rossz emlékű álomgyári kitérő után újra a legjobb formáját hozza: filmjében alig rezzenő finomsággal ábrázol jellemhibákkal terhelt hétköznapi figurákat, akik azonban képesek valódi helyzetük felismerésére. A páros magány néha csodákra képes: hőseink megtanulnak nevetni egymáson és önmagukon, s mély férfibarátság alakul ki köztük.


 

Semmi ilyesmiben nincs viszont része Ron Woodroofnak (Matthew McConaughey), aki igazi vidéki suttyóként addig kanalazza tripla adagban az életet, míg be nem üt a krach: HIV-fertőzött lesz, az orvosok pedig egy hónapot jósolnak neki. Azonban nem adja fel, és a maga faragatlan módján megoldást keres: kísérleti gyógyszereket, majd vitaminokat szerez feketén. Magányos harcához hamarosan társakat talál, akikkel klubtevékenységként segítik egymást a túlélésben. Jean-Marc Vallée megtehette volna, hogy az igaz történeten alapuló forgatókönyvből díjvadász alkotást forgat lépten-nyomon leselkedő giccsel, ehelyett visszafogott drámát rendezett, s átadta a vezetést McConaughey-nek, aki testi átalakulásában is megrázó erővel formálja meg a jég hátán is megélő, üzlettársát és sorstársait fokról fokra elfogadó férfit. (Az idei Oscar-gálán ő vehette át a legjobb férfialakításért járó aranyszobrocskát.)

 

Nincs magányosabb a halál torkába kerülő embernél. A felismerés, hogy eddigi életem elpazarolt idő volt, mégis erőt adhat sorsom magasabb célok felé fordításához. Hisz tudatosan vagy ösztönösen bár, de mindannyian fáradhatatlan értelemkeresők vagyunk.

 

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .