A kor és a hely később néhány utalás nyomán azért kiderül (Amerikában vagyunk, a Katrina-hurrikán pusztítása idején), ám gyorsan rájövünk, nem ez a fontos, hanem a kislány útja, melyet önfeledt kacagásba oltott kétségbeesés, napjaikat emberi roncsként tengető ismerősök, lepusztultságában is varázslatos környezet és egy alkoholista édesapa szegélyez. Mondhatnánk ironikusan, ennyi sorscsapás csak hollywoodi nagyvásznon érheti a szegény főhőst, de ne veszteségkrónikára számítsunk: Benh Zeitlin rendező csodás arányérzékkel és giccsmentesen adagol édeset és keserűt, örömöt és bánatot — de leginkább ezek zavarba ejtő vegyülékét. Filmje ugyanakkor (poszt)modernitás és archaizmus szimbolikus küzdelméről is szól, s felteszi a kényelmes foteljében csücsülő nyugati ember számára nyugtalanító kérdést: ment-e előbbre a világ a technika által? Kik a felelősek a civilizáció perifériáján vegetáló kitaszítottakért? Azokért, akiknek a rumlis élete mégis csordultig van szeretetteljes ragaszkodással.
A szórakoztatóipar áldásait élvező átlagnéző persze csupán kikapcsolódni akar, s a nyomorból való felemelkedés tematikájának beemelésével Hollywood a kommersz popkultúrán való kívülállásnak még a mítoszát is jórészt érvénytelenítette. Legyen szó akár az utóbbi évek független(nek eladott) filmjeiről (például Gettómilliomos, Életrevalók), a felkarolás garantált, a kampány gondosan megtervezett. Hogy a domesztikálási kísérlet részeként hány díjat nyer A messzi dél vadjai, ezek alapján ne is firtassuk. Nem fontos. Látnunk kell ezt a tüneményes kislányt és szelíd vadjait.