Cézanne-tól keletre

A „modern” Cézanne előremutatása nyomán izgalmas sétát tehetünk a múzeum frissen átrendezett 1800 utáni gyűjteményében. Az első emeleten érdemes (újra)felfedezni a franciák – Corot, Courbet, Delacroix, Doré, Gauguin, Manet, Monet, Pissarro – munkáit, a szimbolista-szecessziós Arnold Böcklin, Giovanni Segantini és Franz von Stuck emblematikus alkotásait.

 

Az itteni teremsor két kabinetjében kapott helyet a Rodin és a Szépművészeti Múzeum kapcsolatát bemutató kamaratárlat, amely március 15-étől egy időre a balatonfüredi Vaszary-villába költözik. Miután visszahozzák a fővárosba, remélhetően az állandó kiállítás része lesz.


Az 1906-ban megnyílt Szépművészeti Múzeum öt Rodin-szobra 1900-ban és 1901-ben került Budapestre. Az alkotásokat magától a szobrásztól vásárolták meg. A beszerzést Térey Gábor muzeológus irányította, aki hivatalos küldöttként vett részt a párizsi világkiállításon. A kifinomult ízlésű szak- és műértőnek köszönhetjük az Érckort, a Sziréneket, a festő Jean- Paul Laurens és a szobrász Alexandre Falguière bronzportréját, illetve Az örök tavaszt – márványba faragva. (A múzeum 1968-ban vásárolta meg melléjük A csók bronz változatát.) Először e kamara-kiállításon látható együtt a Rodin-gyűjtemény valamennyi darabja, kiegészülve a francia mester három hidegtűnyomatával (Bellona, A földgolyót görgető Ámorok, Henry Becque) és Az örök tavasz – Rodin által dedikált – fényképével.

 

Akinek még mindig van energiája, türelme és kellő befogadókészsége, nézze meg a mélyföldszint megújult Majovszky-termeit is, ahol a közelmúlt és a jelen kísér(t). Az alagsorba vezető lépcsősor fölött a figyelmesebbek felfedezhetik Fernando Botero Önarcképét (torreádoröltözékben), amelyet a kolumbiai művész 2010-ben, budapesti bemutatkozó kiállítása után ajándékozott a múzeumnak.

A Majovszky-„részlegben” vakító fény, jegesen szikrázó fehér falak fogadják a betérőt. És mintegy hatvan mű. „Trendi” kínálat: korai modernizmus, op-art és pop-art, fotók és installációk, emigráns magyarok kreációi… Híres-hírhedt (kortárs) klasszikusok, Kokoschka, Moholy-Nagy, Vasarely, Hermann Nitsch mellett többek között az izlandi születésű, Párizsban élő Erró és az ugyancsak Franciaországban letelepedett Reigl Judit is képviselteti magát egyegy nagyszabású munkával.

E teremreform azonban áldozatokat, lemondást követelt. Jelenleg hiába keressük például A tékozló fiút, Constantin Meunier döbbenetes erejű fehérmárvány remekét. No de várjuk. Visszatérése annál nagyobb öröm lesz majd.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.