Búzamezők és borús égbolt

Talán nem túl szerencsés szomorúsággal kezdeni egy cikket, de muszáj beszélni az auvers-i templomról festett képről, amely annyira megindító. A tragikus sorsú holland festő, Vincent van Gogh búcsúzása ez az élettől, a teremtett világtól. Mindig is a hitet kereste, és a korai éveiben komolyan gyakorolta a vallását. Akárcsak apja, Theodorus van Gogh, eleinte Vincent is lelkésznek készült. 1878-ban a belga bányavidékre, Borinage-ba költözött, és laikus prédikátorként vállalt munkát.
Az auvers-i templom már első pillantásra sem csak egy egyszerű vidéki templom képe – a feketéskék, viharos, borús égbolt sűrű, tömény tónusaiból kiemelkedő épület körvonalai drámai erőt sugároznak. A kép alján kétfelé válik az út, az ideges, szálkás ecsetvonások nyugtalanságot fejeznek ki, a háttér mélysötétje rejtélyes érzelmi töltést hordoz. Van Gogh Auvers-sur-Oise-ban hetven képet festett ugyanennyi nap alatt. Az eredmény, ma már tudjuk, remekművek sorozata lett.
Vincent Auvers-ben töltött napjai látszólag ugyan békés rendben teltek, leveleiből azonban baljóslatú jelek is kiolvashatók. Kívánsága, hogy unokaöccsének „legyen nyugodtabb a lelke, mint az enyém, amely süllyedőben van…”, valóban megindító. És innentől már csak az utolsó felvonás következik: a 37 éves Vincent nem tudta tovább viselni a nyomasztó terheket, öngyilkos lett, és 1890. július 29-én meghalt.
Az Uránia Nemzeti Filmszínházban A művészet templomai sorozatban most vetített dokumentumfilm végén láthatjuk és tudhatjuk meg mindezt. Sokféle módon megörökítették már Van Gogh-nak, a művészet mártírjának rövid életét. Műelemzések, regények, egész estés játékfilmek szólnak tragikus sorsáról és egyedülálló festői stílusáról. A most bemutatott film a vége felé mégis könnyeket csal az ember szemébe.
De térjünk most vissza a film elejére. A sorozat dokumentumfilmjei általában egy vagy több kiállításhoz kötődnek, legyen az állandó vagy akár időszaki tárlat a világ valamelyik múzeumában. Most a nálunk kevésbé ismert holland Kröller-Müller Múzeum gyűjteményének lehetünk virtuális látogatói, amelynek állandó tárlatán kilencven Van Gogh-festményt és még kétszer ennyi rajzot, grafikát nézhetünk meg. Van Gogh mellett a film másik főszereplője Helene Kröller-Müller (1869–1939), a holland kortárs művészet egyik legjelentősebb gyűjtője, aki létrehozta Hollandia első modern művészeti múzeumát és második legnagyobb Van Gogh-kollekcióját. Helene Kröller korán megszerette Van Gogh festményeit és rajzait, már az 1900-as évek elején vásárolni kezdte őket. 1910 körül fogalmazódott meg benne egy nagy múzeum megvalósításának gondolata. A gyűjteményt 1913-ban nyitották meg először a nagyközönség számára Hágában, de csak korlátozott mértékben. Amint a filmből megtudhatjuk, csak évekkel később, 1938-ban nyílt meg az a jóval nagyobb múzeum, amelynek első igazgatója érthető módon Helene Kröller-Müller lett. Ám a rákövetkező évben, hetvenéves korában elhunyt.
A dokumentumfilm él a sorozat más darabjaiból már jól ismert lehetőségekkel, és közel hozza a remekműveket azok számára is, akik, bár szeretnének, nem jutnak el a világ nagy múzeumaiba. Van Gogh vastagon vitte fel a festéket a vászonra, már pályájának kezdetén készült képein is jól megfigyelhető ez, és később is, amikor kilépett a szociális realizmusnak nevezett korszakából, és kivilágosodott a palettája. A Krumplievők című, 1885-ben, tehát a kezdetekkor készített képén is ez látható. A festmény parasztokat ábrázol, amint este végre megehetik szegényes vacsorájukat. „(…) nem csekély fáradságomba került úgy dolgozni, hogy kifejezzem: ezek az emberek, akik most lámpájuk fényénél eszik krumplijukat, ugyanazzal a kézzel ásták fel a földet, amellyel most a tálba nyúlnak. És így a kéz munkájáról beszélek, és arról, hogy az emberek becsülettel meg is érdemelték ételüket” – írta levelében öccsének, Theónak.
Az Uránia filmszínház filmje sok képet bemutat a festőtől, közülük az egyik legérdekesebb az egyik arles-i­ kávéház éjszakai teraszát ábrázoló festmény. A kép teljes címe: A Place du Forumon lévő kávéház terasza éjjel. Van Gogh elragadtatással írja le a festményt húgának, Wilnek szóló levelében: „(…) íme, egy éjszakai kép, amely nem tartalmaz fekete színt, csak szép kéket, ibolyát és zöldet, és ebben a környezetben a megvilágított tér kénsárga és citromzöld színű”.
Tiszta cinóber színű pipacsok, aranyló, krómsárga búzamezők, gyertyalángként meredező sötétzöld ciprusok népesítik be Provence-ban készült festményeit. Képei elevenek, szinte lángolnak a napsütötte dél-francia tájban. Több festménye is van, amelyeken a ciprus az uralkodó motívum. Így írt e fákról Theónak: „olyan szépek, mint egy egyiptomi obeliszk (…), fekete foltok a napsütötte tájban”. Provence-ban a ciprusok a halál jelképének számítottak, de úgy tűnik, Vincent az erő oszlopainak tartotta őket a zabolátlan vidéken.
Helene Kröller-Müller nemcsak a képeket és a rajzokat gyűjtötte, hanem Van Gogh leveleit is. A film hiányossága, hogy alkotói Helene Kröller érdemei mellett nem tettek említést Theo van Gogh feleségéről, Jo van Gogh-Bongerről, aki Vincent történetének nagy hősnője volt. Soha nem vette rossz néven sógora függését Theótól, aki mindvégig havi apanázst küldött Vincentnek, hogy meg tudjon élni. A két testvér tragikus halála után ő őrizte a lángot. Vincent leveleinek százait fordította le és rendezte sajtó alá, de nem adta ki őket, amíg nem látta, hogy Vincent nagyságát elismerik végre.
A filmben egy másik kiállítással is megismerkedhetünk: a vicenzai Basilica Palladiana Búzamezők és borús égbolt között című tárlatával, amely 40 festményt és 85 rajzot vonultat fel Kröller-Müller gyűjteményéből.
További értékes festményeket is láthatunk még a Pannonia Entertainment által forgalmazott olasz dokumentumfilmben, amelyet mostanában többször is vetítenek az Uránia moziban.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.