Az eucharisztikus kongresszusra készülve

Végső vacsora estelén, a tesvérekkel étkezéshez leheveredvén, megtartván a törvényt teljességgel, törvényes étkekben, a tizenkettő csoportjának étekként adta önmagát saját kezeivel. A Pange lingua himnusz harmadik versszakával Szent Tamás a húsvéti vacsora termébe visz bennünket. A pászkalakomát, amit a zsidóság széderestének nevez, a skolasztikus teológus végső vacsorának mondja, amelyen Jézus a szokásnak megfelelően megtartotta a szertartást (Kiv 12,2–28), s az előírt ételek közül a kovásztalan kenyérben és a borban önmagát adta tanítványainak, akiket Tamás a tizenkettő csoportjának és Jézus testvéreinek nevez.
Miként a Lauda Sion Salvatorem kezdetű szekvencia kilencedik versszakánál, úgy a jelen versszakban is az ST III, a73q5 a teológiai háttér. Az Úr a tanítványaival elköltött utolsó vacsoráján alapította az Eucharisztia szentségét. Ez a vacsora lett földi nyilvános működésének (processus) záróakkordja. Elsősorban úgy adta magát a kenyér és a bor színe alatt mint szentséget, még mielőtt ebből a világból eltávozott volna. Másodsorban pedig úgy, mint szenvedésének üdvösséget adó emlékezetét, mégpedig abban az értelemben, ahogyan ezt Szent Pál írja a rómaiakhoz írt levelében: „akit Isten rendelt hit által való engesztelésül az ő vére által” (Róm 3,25). Ennyiben Krisztus a kenyérben és a borban mint a húsvét áldozati báránya adta magát tanítványai kezébe, s ezzel szívükbe és emlékezetükbe véste az Eucharisztia titkát, éppen azáltal, hogy az ószövetségi megemlékezés szertartásába ágyazta a szentség alapítását, így adva meg húsvét és az új húsvéti lakoma értelmét.
Ebből adódóan érthetővé válik: Jézus arról is rendelkezett, hogy emlékezetét a későbbi korokban a kenyér és a bor eucharisztikus lakomájával őrizzék, hogy ezáltal minden őbenne hívő ember részesüljön Krisztus testében és vérében.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.