Az eucharisztikus kongresszusra készülve

A dicséret sajátságos tárgyaként, az élő és éltető kenyér tárul elénk. – A szentségi Krisztus nem-csak Pásztorunk, aki zöldellő mezőkön terelget minket és vezérünk, aki az üdvösség útjain vándorol velünk, hanem ő a mindennapi élő és éltető kenyerünk. A János evangéliumában olvasható eucharisztikus beszédben Jézus isteni jellel igazolt elismeréséről folyik a vita, amelynek során Jézus a vele vitázók manna-érvére fűzi fel válaszát. Jézus több, mint Mózes, aki kivezette népét a rabságból és több, mint a manna, amelyet Isten adott az egekből, valamint több a Törvény – Izrael éltető három sarokköve. Nem az a csoda, hogy Isten mannát adott az égből, hanem, hogy igazán – nem csupán biológiai, hanem el nem múló, Istennel egyesült – élő kenyeret ad a mennyből: Jézus Krisztust. Ő nem mennyiségi, hanem minőségi kenyér (MTörv 8,3). Jézus személyében – áldozati önátadásában – beteljesedik az ember bölcsesség- és boldogságkeresése, amelyet a Törvény nem tud kielégíteni, ahogyan a manna is csak ideiglenes táplálék volt, miután az ember ismét éhes volt (Jn 6,34.48–49.58). Kétségtelen, hogy a János evangéliumában található eucharisztikus beszéd már magán viseli a jézusi tanítás liturgikus-szentségi megértését és gyakorlatát, amely révén az Egyház valóságosan részesül Jézus életéből, de misztikusan egyesül is vele. Aquinói Szent Tamás szerint az élet, amelyről a mi Urunk, Jézus Krisztus beszél (Jn 6,52) a kegyelemből megélt lelki élet. A Szent Eucharisztia pedig a kegyelem leggazdagabb forrása, minthogy ez a szentség maga Krisztus, akitől az ember megkapja az örök élethez szükséges isteni kegyelmet (ST III.q79a1).

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.