Arc és politika

Régóta vártuk, hogy filmen is megjelenjék végre egy olyan összefoglaló, dokumentum műfajú alkotás, amelynek témáját könyvekben ugyan jelentős részben feldolgozták, ám még mindig nem tartozik a magyar nemzeti közismerethez. Ezt hivatott pótolni a Kereszténydemokrácia Magyarországon című film.

A kereszténydemokrata-keresztényszociális gondolkodás a tizenkilencedik század óta jelen van ugyan a hazai gondolkodásban, de történelmünk alakulása sokáig nemigen engedett ennek szélesebb terepet. Az 1930-as években a Kerkay Jenő jezsuita páter nevéhez kötődő katolikus megújulási mozgalom adta meg azt a bázist, amelyre támaszkodva a szükséges társadalmi reformokat végig lehetett volna vinni, s ennek politikai kifejezését adhatta volna a kereszténydemokrata politizálás. Mint tudjuk, ez a kísérlet is kudarcba fulladt a második világháború szorításában. A recenzens zárójelben jegyzi meg: a harmincas évek katolikus megújulási mozgalmai mindmáig nincsenek felkutatva a maguk súlyának megfelelően.

A film felsorakoztatja mindazon szellemi előzményeket, amelyek aztán az 1944-es pártalapításhoz vezettek. A kereszténydemokrácia – s ez is jól kitűnik a filmösszeállításból – különbözik más pártoktól, ugyanis önmagát mindig világnézeti pártnak nevezte, s igyekezett is ennek megfelelően politizálni. Ennek hangsúlyozása azért fontos, mert más pártok közvetlen, pragmatikus célokat szolgáló ténykedésével szemben a kereszténydemokrácia spirituális távlatba állítja a társadalmi küzdelmek célját, az ember sorsát. Amikor – és ezt is dokumentálja a film – ennek megfelelően politizált a párt, nemcsak jelen volt a magyar közéletben, hanem egyre fontosabb szerephez is jutott.

Mára a Kereszténydemokrata Néppárt maradt az egyetlen történelmi politikai alakulat a parlamentben. S egy másik szempont: az egyetlen, amely tudatos tönkretétele után talpra tudott állni. A második világháború után az úgynevezett koalíciós időkben (1945 és 1948 között) látszólag demokratikus díszletek között, valójában a többpárti rendszer felszámolása folyt a kommunisták részéről. Ez a sors utolérte az akkor Demokrata Néppárt néven szereplő kereszténydemokráciát is, aminek következtében vezetőjének, Barankovics Istvánnak el kellett menekülnie az országból, mások börtönbe kerültek, vagy a társadalom peremén húzták meg magukat.

Amikor 1989-től ismét szerepelhettek a különböző pártok a magyar közéletben, a pártalakulással egy időben megkezdődött a korábbi időszakhoz hasonló folyamat: látszólag demokratikus díszletek közepette az egyes pártok tönkretétele, illetve kisajátítása. A KDNP-ben is bekövetkezett a kilencvenes évek második felében a romboló törpék uralma. Beépített emberek mindent megtettek, hogy ellehetetlenítsék a keresztény politizálást a magyar közvélemény előtt. A kisgazdapártot, a szociáldemokráciát, parasztpártot és más politikai alakulatokat sikeresen tették tönkre hasonló módszerrel, ám a KDNP-nek mindezek után is sikerült talpra állnia. Ez jelzi azt a többletet, amit a párt hordoz – ha valóban világnézeti hivatásának megfelelően politizál.  A film az európai parlamenti választások előtt jelent meg, s egészséges kampánycélt is láthatunk ebben. Hiszen megrajzolja a kereszténydemokrata arculatot, amely az elmúlt években – önmagában helyes politizálás mellett – mintha kissé elhalványodott volna a mai érdektelen parlamenti iszapvilágban. S a kereszténydemokráciára ismét nagy feladat várhat, amikor az ember arcát megint ki kell emelni elnyomott, elkeseredett, eljelentéktelenedett világunk termelői és fogyasztói véglényállapotából.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.