Ahol a látható és a láthatatlan összeér

Szépek a középkori műalkotások?

 

A középkori gondolkodás egyik kulcsszava bizonyosan az erő. Jelenti ez a hit, a kard és a kifejezés erejét. Ugyanakkor az erő és a szépség egymás ellentétei – legalábbis látszólag. Ha például megnézzük a középkori Madonna-ábrázolásokat, akkor azt láthatjuk, hogy mai szemmel nem feltétlenül szépek. Mindez furcsának tűnik, hiszen Szűz Mária az ezer évvel ezelőtt élt ember felfogásában is bizonyosan szép volt. Értelmezésükhöz tudnunk kell, hogy a korabeli szobrok esetében is a belső kép volt a meghatározó. A középkori embernek elég volt egy fadarab, hogy felidézze a benne megbúvó láthatatlan tartalmat. A szobor a hierophania (a szentség megnyilatkozása – A szerk.) – helye volt, ezért az esztétikai szempontot háttérbe szorította a szakrális jelentés, ahogyan azt Mircea Eliade írja A szent és a profán című művében. Ezért érezzük úgy, hogy a középkori Madonna-ábrázolások is a lényegről beszélnek, méghozzá rendkívüli tömörséggel.

 

Szerzetesség és építészet

 

A keresztény szerzetesség legkorábbi megnyilvánulása a remeteség volt. Az anakoréta (elvonult, remete – A szerk.) életmódot folytató sivatagi atyák a II. századtól éltek kis kunyhóban, esetleg barlangban. Nem sokkal ezután – a IV. században – a Szent Pakhomiosz által kialakított koinosz biosz (közös élet) már monostorok építését is szükségessé tette. A keresztény szerzetességre legnagyobb hatással Nursiai Szent Benedek (480–543) volt. Szerte Európában egyre-másra alakultak meg azok a szerzetesközösségek, amelyek Szent Benedek Regulája szerint éltek. A bencés monostorok az évszázadok során úgy épültek, hogy minél inkább megfeleljenek az Istennek szentelt életnek. Létrejöttek azok a terek, helyiségek, amelyek ma is szinte minden monostorban megtalálhatók. Így a dormitorium – ahol a szerzetesek aludtak –, a refectorium – ahol közösen étkeztek –, vagy a scriptorium – ahol a kódexeket másolták. Minden monostor legfontosabb épülete a liturgia helye, a templom volt. A clunyi reform – mely a bencés rendet az eredeti ideálokhoz akarta visszatéríteni – hatására épült templomoknál a kifinomult pompa volt a meghatározó tulajdonság, míg a következő megújulási mozgalom – a cisztereké – szembefordult ezzel. Az ő építészetüket a lényegre törő dísztelenség jellemezte.

A XI. században Szent Romuald által alapított kamalduli, illetve a Szent Brúnó által létrehozott karthauzi rend bizonyos tekintetben visszatért a remeteség eszményéhez. Tagjaik elkülönülve, kis házacskákban éltek. Monostoraik éppen ezért építészetileg is eltértek az eddigiektől, hiszen kevesebb közös helyiségre volt szükség. A XIII. századi koldulórendek elterjedése ismét változást hozott. A domonkosok és a ferencesek kolostorai városokban épültek. Templomaik belső kialakítása csarnokterű volt, hogy minél többen elférjenek bennük.

 

A kapu – átmenet az egyik világból a másikba

 

A középkori templomok egyik legkidolgozottabb része a bejárat volt. Nem véletlenül, hiszen a kapu szimbolikus jelentése igen sokoldalú – egyszerre összeköt és elválaszt. Ha e kettősséget kifejtjük, azt láthatjuk, hogy a kapu a zárt és a nyitott; a kint és a bent; a fény és az árnyék; a saját és az idegen; a védett és a védtelen; a határolt és a határtalan; valamint a szakrális és a profán oldal között helyezkedett el. A legtöbb középkori kapu felett az utolsó ítélet ábrázolását láthatjuk, ám a vézelay-i Sainte-Madelaine-templom kapuja felett a pünkösdi jelenetet, a moissaci Szent Péter-apátság templomkapuja felett pedig az apokalipszis huszonnégy vénje és négy állata által körülvett, trónon ülő Jézus Krisztust láthatjuk.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.