A „tékozló” nyomában

Jelenits István piarista szerzetes „költészet a Bibliában” előadása is ezt a képi világot idézte fel bennünk, amikor Rembrant hasonló témájú festménye kapcsán a művészet és a kinyilatkoztatás kapcsolatát feszegette. „Az írásértelmezés és istenképünk elmélyítése szempontjából a művészet is éppen olyan fontos, mint például a tudomány, bár a kettő eltérően működik” – mondta a szerzetes tanár. Az egyén belső gazdagsága, amely a történelemben egyszerre több regiszteren szólal meg, tükröződik a művészetben is. Amit aztán nem is lehetett volna helyesebben szemléltetni, mint a Karolina úti Boldogasszony lelkészség fiataljai által előadott, diavetítéssel kísért oratóriummal. Ha a művészet szerepe az, hogy tanítson, közösséget teremtsen és szórakoztasson, akkor ezzel az előadással e hármas küldetés tökéletes egységet alkotott, amit a hallgatóság lelkesedése is igazolt.

A művészet – ahogy az ember istenkeresése is – folytonos, és kezdeteinek gyökere az idő homályába vész. Vajon miként viselkedik a nem hívő az egyházi művészet kihívására? Válaszul Jelenits István egy történetet mesélt el. A Kádár-korszak közepén egy hazai építészt valamiféle nyugati kiküldetéssel bíztak meg, de nehogy megtévelyedjen ellenőrzésképpen vele ment a pártállam egyik funkcionáriusa is. Franciaországi látogatásuk során – mivel ez egy tanulmányi út is volt – elmentek Ronchampba, az akkor nemrégen megépült kápolnához. Tudjuk, ez az egyházi építmény úgy játszik a fénnyel, hogy jóformán kézzelfoghatóvá teszi a Mindenható „működését”. Építészünk körbenézett, tette a dolgát, majd amikor már indulni szeretett volna, elkezdte keresni az ateista állam képviselőjét és azt kellett észrevennie, hogy az térdre borulva, lehajtott fővel imádkozik az egyik szegletben. Ilyen az építészet és a művészet ereje: olyan hatásfokon közvetíti az Örökkévalót, hogy így, Isten jelenlétében az ember térdre kényszerül.

A szentimrevárosi hétvégén többek között Kocsis Imre teológus, a Váci Papnevelő Intézet rektora is előadást tartott, Dan Brown A Da Vinci-kód című regényének tévedéseiről és csúsztatásairól. Mintha folytatása, pontosabban kiegészítője lenne ez az előző nap estéjén elhangzott Jelenits atya féle fejtegetésnek. Miután együtt gondolkodtunk arról, miként szolgálhatja a művészet Istenhez való közeledésünket, e második előadásban azt is láthattuk, hogy egy botránykeresésre és szenzációhajhászásra épült irodalmi mű miként csalhatja, csalogathatja az olvasót más irányba.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.