Fotó: news.va
A The Washington Post vegyes következtetésre jut: „A záródokumentum távlatosabbra sikerült, mint ahogy néhány nappal korábban várható volt. De az úgynevezett liberális katolikusok, akik nagy reményeket fűztek a változáshoz, csalódhattak” – írja a lap. Mindenesetre Ferenc pápa vezetésével sikerült olyan kérdésekkel is foglalkozni, amelyek korábban tabutémáknak számítottak az egyházban.
A brit The Guardian kommentárja szerint a szinódus „kemény harc” volt, és sokáig tart majd, mire begyógyulnak az okozott sebek. Ferenc pápa igazi sikere az egyházon belüli vitakultúra, a párbeszéd fejlődése. „Csak Isten tudja, hová fog ez vezetni” – fogalmaz a napilap.
A francia Le Figaro a szinódust „Ferenc pápa fontos győzelmének” tartja. A szentatya a jövőben esetenként döntheti el, hogy áldozhat-e egy újraházasodott elvált. A lap méltatja Kasper bíboros idevonatkozó német javaslatát, és úgy értékel: sikerült kompromisszumot létrehozni a konzervatív és a reformszárny között.
A záródokumentumot hasonlóan látja a Le Monde is. A püspökök kissé szélesebbre nyitották az egyház ajtaját az elváltak előtt. De a homoszexuális párok nem értek el hasonló eredményt. Ezt főként az afrikai püspökök akadályozták.
Az argentin sajtó a pápát a szinódus győztesének nevezi. „Jóllehet várható volt, hogy semmiféle alapvető doktrinális változás nem lesz, a szinóduson érvényesült a pápa egyházképe az irgalom egyházáról – írja a La Nación. A záródokumentum kinyitotta az ajtót az újraházasodott elváltak előtt. Az egyház a szinódusi úton továbbhaladva nem átkozza ki, hanem magába fogadja majd őket.
Józan mérleget von a spanyol El País. „A várakozások nem teljesültek. Az újraházasodott elváltak számára nem született általános rendezés. Megmaradt a szakadék a pápa és az egyházi hierarchia nagy része között” – fogalmaznak a lap hasábjain.
Egyes hazai hírforrások állításával ellentétben Ferenc pápa sem burkoltan, sem nyíltan nem foglalt állást az azonos neműek házasságkötése mellett. A katolikus egyház eddig sem, és ezután sem tartja ugyanis házasságnak, ha két azonos nemű személy együtt él. A most véget ért szinóduson e tekintetben nem is javasoltak változást.
A szentatya a szinódusi atyákkal egyetértve annál inkább hangsúlyozta, hogy a felbonthatatlan szentségi házasság alapja egy férfi és egy nő életszövetsége.
A szinódus szembefordult a homoszexuális orientáltságú emberek mindenfajta hátrányos megkülönböztetésével, ugyanakkor azzal a törvényhozással is, mely az azonos neműek homoszexuális kapcsolatát, együttélését ugyanúgy házasságnak tekinti, mint egy férfi és egy nő házasságát. „Semmiféle alapja nincs annak, hogy a homoszexuális életközösségek és Istennek a házasságra és a családra vonatkozó terve között hasonlóságot vagy analógiát lássunk.”