A művészet realitása

– Szerencsés művésznek mondhatom magam, mert mindig abban a szerepben hiszek, amit éppen énekelek. Volt, aki Falstaffot művészi pályám beteljesedésének találta. De Fülöpöt, Borisz Godunovot, Don Giovannit, Jagót is szívesen énekelem. Különösen kedvesek számomra Rossini buffo-figurái. Az Olasz nő Algírban vagy A török Itáliában módot ad a komikumra, bár e szerepeknek sok drámai, emberi oldala is van. Éppen ez a kihívás: az esendő embert megformálni.

– Lehet, hogy a Don Giovanni még ennél is több? Loosey operafilmje bejárta a világot!
– Nos, talán igaz. Egy ilyen nagyfiú, mint én, nem várta volna, hogy még „szexinek” is tartsák, ugyanis ezt a jelzőt is megkaptam a „lélegzetelállító” kíséretében. A szerephez valóban fűz valamiféle intim viszony. Oly sokféle interpretációban játszottam már, hogy kifogytam az ötletekből. Ilyenkor jó kissé pihentetni a szerepet, hogy újra elővéve milyen hatást vált ki belőlünk. A megfogalmazás magától adódott. Megfáradt, kiégett, idős Giovannit még nem énekeltem. Lehet, hogy aktuális lenne? Másrészről, még nem vagyok öregember!

– Pályakezdése a „véletlen műve volt” vagy „segítséggel” történt?
– Valójában a képzőművészet érdekelt, és ha már zene, a zongora. A mammonnal jó viszonyban álló szüleim azonban hallani sem akartak anyagilag ennyire bizonytalan pályáról. Banktisztviselőnek szántak, remélve, majd magasra kapaszkodom a hierarchia létráján. Nagymamám aztán bemutatott Francesco Molinari- Pradellinek. A nagynevű karmester bátran jövendölt: „A fiú a hangjával fog pénzt keresni.” Nem igazán hittem jóslatában, de meg akartam úszni a banki kényszermunkát. Rómába kerültem, majd a bolognai Szent Cecília Akadémiára éneket tanulni. Molinari-Pradelli pedig sokat segített hangom óvatos felépítésében, a szerepek ésszerű megválasztásában. Ő hívott meg később Don Giovanniként Bolognába, 1968-69-ben a Lucrezia Borgia előadására. A Metropolitanben 1970-ben debütáltam.

– Azért választotta az énekesi pályát, mert másképp viszonyult a pénzhez, mint szülei?
– Ezt azért nem mondanám! A pénzt számolatlanul szeretem, a matematika ugyanis nem erős oldalam. Hála Istennek, futja annyira, hogy családommal több évtizede Monte- Carlóban élek!

– Korán kezdte énekelni a nagy szerepeket, valójában a színpadon tanulta az éneklés mesterségét.
– Bár remek tanáraimmal igazán szerencsés voltam, az énekes az iskolapadban keveset tanul: technikát talán, elméleti háttérismeretet, zenetörténetet, operairodalmat. Az interpretáció művészetét, a hangjegyekkel való expresszív munkát Maria Teresa Pediconinak köszönhettem. De az igazi tudást a nagy énekesek társaságában sajátítottam el. Fascioninak hívták színész-mesteremet, aki megtanított, hogy az éneklés ne csak zenélés legyen számomra, hanem helyesen mozogjak a színpadon. Vagyis hogy az éneket más „ábrázolásművészeti elemnek” is kísérnie kell. Az operaénekes személyiség egy adott történetben elhelyezve, akinek a színpadról nemcsak hangjával, de mozgásával is közvetíteni kell a mondanivalót.

– Kik voltak azok a karmesterek, akiktől tanult és akiket emberileg, művészileg is kedvelt?
– Claudio Abbadóval sokat dolgoztam, tanáromnak és barátomnak vallom őt. De Claudio nem szeret beszélni. Annál többet mond a kezével, mozdulataival, egész zenei gyakorlatával. Karajannal azért nevezném fantasztikusnak az együttműködést, mert megtanított a hangok színére. Ahogy briliánsan játszó berlini filharmonikusai a pianókat és pianissimókat kezelik, életre keltik a mesterműveket. Engem is bátorított a piano-éneklésre, ami a zenei színskálámat szélesítette. Ez a művészet nemcsak sok énekes, de sok karmester számára is ismeretlen ma. Általános problémának látom, hogy a nagy operaházak gyorsan felfedeznek tehetségeket, favorizálják, új és újabb szerepekre kényszerítik őket, mert nevük jó nézettséget biztosít, a közönség pedig nem kritikus, csak tapsol. Az énekes viszont, ha nem elég megalapozott a technikája, könnyen bajba kerülhet a hangjával. Mindez a legtöbb karmestert nem érdekli. A fiatal énekművész manapság jó, ha az összpróbán találkozik a dirigenssel. Abbado, Mehta – mint anno Toscanini – heteken át foglalkoztak velünk zongorakísérettel. Ma sok karmester különbséget sem tud tenni igazán bariton és basszbariton között. Zongorapróbák pedig nincsenek.

– Ön nemcsak játssza, de át is érzi, elemzi az énekelendő figurát.
– Leginkább Mózes szerepében. Katolikus vagyok, a téma vallástörténetileg is érdekelt. Pier Luigi Pizzi müncheni rendezésében azonban már szinte sok volt a misztikumból. Megborzongatott az akarat és erő érző embere Mózes figurájában. Vagy Fülöp királyként szinte elborzasztott a hatalom tragikus megfogalmazódása, a hatalmas király frusztrált magáramaradottsága, aki saját akaratból vagy kényszerűségből képes volt saját fia ellen cselekedni. De jó, hogy engem ilyentől megkímélt a sors! Scarpiát viszont kevésbé vettem tragikusra, mint amilyen. Ő tehetséges politikus: letérdel a Madonna előtt, de kínozza a rabokat. Jéghideg számítással tökéletes sakkjátszmában irányítja a sors fordulatait. Úgy játszik Toscával, mint macska az egérrel. Pechére mégis rajtaveszt. A szerep emberileg meggyötör, hangilag igénybe vesz.

– Nem látni különösebben formabontó produkciókban…
– Nem kell mindenkinek mindent elénekelni. Én szeretem az álmokat, a szép kosztümöket, a színpadi hatást, tüzet-vizet, a fantáziadús színpadképeket. A mindenáron történő modernkedés csak a tartalom vesztéséhez vezet. Az „akciónak” az énekben kell megfogalmazódnia. Az operaműfaj számomra egy álom, és mivel a belcanto műfajából jövök, a modern operához nincs is affinitásom. Amit viszont csinálok, azt perfekcionista módon igyekszem csinálni. Caruso, Saljapin, Callas tudták igazán, mi is a cantante espressivo, ők karizmatikus művészek voltak. Számomra ez a művészet realitása. A nézőtérről pedig nem kapod vissza mindig üzeneted. Sokan csak a spektákulumra figyelnek. A hétköznapok realitását ezzel szemben csöndes családi körben, feleségemmel, négy gyermekemmel szeretem, és még mindig bizakodón tekintek előre!

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.