A lélek vendége

Romano Guardini szavait a Szent István Társulatnál megjelent A csönd ereje című könyv idézi fel, melyben Robert Sarah bíborossal beszélget Nicolas Diat újságíró. A látszat ellenére nem egy interjúkötetet tarthat a kezében az olvasó. A kérdések eszközök csupán, melyek segítségével lebomlik a csend titkának külső héja, hogy egyre mélyebbre merülhessünk e misztérium rejtelmeibe. A válaszok is rendhagyóak: pontokba szedett, tanítás jellegű fejtegetésekkel találkozhatunk, melyek önállóan is megállják a helyüket. Ezt a művet egy beszédképtelen szerzetes tanúságtétele és a karthauzi rend kiáltó némasága ihlette.
A könyv alcíme igencsak találó: A zaj diktatúrájával szemben. Mindannyiunk alaptapasztalata, hogy időnként a saját hangunkat sem halljuk, akkora a lárma körülöttünk. Az is igaz, hogy ez nem feltétlenül zavar bennünket, sőt, mi magunk nyomjuk el tudatosan a belső hangokat külső ingerekkel. „Csömörig jóllakatjuk a fülünket”, hiszen „zaj nélkül az ember izgatott és elveszett”.
A beszélgetés során többször is hivatkoznak Thomas Merton meglátásaira. A XX. század mértékadó lelkimestere szerint a csend a keresztény alapállás és magatartás meghatározó eleme. A trappista szerzetes arra biztat, hogy a családok teremtsenek csendes otthonokat. A papok és a püspökök életének is a csendből kell forrásoznia, a szerzetesek pedig egyenesen a „csend emberei”.
Persze ehhez először is ki kell lépnünk a zűrzavarból, abba kell hagynunk a fecsegést, vagyis egészen egyszerűen el kell hallgatnunk. Abban, hogy a csend útján tovább tudjunk lépni, segíthet az elvonulás. Meg kell teremtenünk a magunk pusztaságát, ahol az aktivizmussal, a folytonos lázas tevékenységgel szemben teret adhatunk a szemlélődésnek. A Szentírás olvasásának is csak úgy van értelme, ha képesek vagyunk figyelni a szövegre, ha el tudjuk érni az összeszedettség állapotát. Ám jobb, ha vigyázunk, mert „a csönd könnyen megszökik”.
A csend gyakorlása során ráeszmélünk arra, hogy milyen fontos a nyitottság, az odafigyelés és az alázat. Ha nem hallgatunk el, akkor képtelenek vagyunk megérteni a másik embert. Manapság egy beszélgetés során alig tudjuk kivárni, míg a másik befejezi a mondanivalóját. Pedig a meghallgatáshoz szükséges az elhallgatás – az igazi kommunikáció terét tulajdonképpen a csend hozza létre.
Dysmas de Lassus, a karthauzi rend miniszter generálisa jegyzi meg a könyvben, hogy a hozzájuk forduló keresők Istent szeretnék megtalálni, ám előbb valaki más kopogtat az ajtajukon: önmaguk. A csend ugyanis szembesít saját magunkkal, és a külső csend igen hamar feltárja a bennünk zsongó zajt. Kiderül, hogy az „izgő-mozgó ént” milyen nehéz lecsillapítani. Közben arra is rájövünk, hogy a csend gondolataink megtisztításához is nélkülözhetetlen.
A csend nem a zaj hiánya. Ha képesek vagyunk megfelelően hallgatni, akkor Isten a csend intimitásában szólni fog hozzánk. Sőt, azt is mondhatjuk, hogy Isten csak akkor jelenik meg, ha mi magunk háttérbe vonulunk.
Isten a csend. Szűz Mária az Ige befogadása által a „csönd bazilikájává” vált. Jézus Krisztus életében nem csak a negyvennapos böjt idején jelenik meg a csend, minden elvonulásában ott rejlik, különösen az elfogatása előtti órák burkolóznak csendbe. Jézus elítélése, keresztre feszítése azonban nem csendes – bár ő szinte alig beszél –, ezt a tömeg zaja és megvetése, halálának órájában pedig a mindenség megrendülése jellemzi. Nagyszombat ezzel szemben „az a nap, amikor Isten elrejtőzik”, Jézus feltámadása pedig a tökéletes isteni csendben történik meg.
„A jászol, Názáret, a kereszt és a sír csöndje ugyan­az.” Majd eljön pünkösd „nagy zajjal”, ez azonban csak kivétel, hiszen a Szentlélek „isteni természete szerint csendes”. Robert Sarah bíboros az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció prefektusaként azt is fontosnak tartja, hogy a liturgiában is teremtsük meg a csendet, és „tapasztaljuk meg annak erejét”.
Az érzékszervek csendjét követi a gondolatok és a szív csendje. Egy idő után nekünk magunknak is csönddé kell válnunk. Egy ideig még erőfeszítésbe kerül fenntartani a figyelmünket, hogy ne szólaljon meg bennünk ismét a „nyughatatlan én”, ám később a belső csend már magától jön. Vianney Szent János templomában egy paraszt bácsi üldögélt az Oltáriszentség előtt. Amikor megkérdezték tőle, hogy mit csinál, azt válaszolta: „Én nézem Őt, Ő néz engem.”
Pilinszky János írja: „A gyerekkocsi sátra alól egy néma csecsemő figyel egy néma fát.” A csöndbe öltözött ember már nem akar semmit, egyszerűen csak van.

A csönd ereje – A zaj diktatúrájával szemben. Robert Sarah bíborossal Nicolas Diat beszélget. Szent István Társulat, 2018. A kötet megvásárolható az Új Ember könyvesboltjában (Budapest V. kerület, Ferenciek tere 7–8.) vagy megrendelhető az Új Ember webáruházában.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.