A törvényjavaslat „merénylet a magyar ifjúság ellen, mert lebecsüli érdeklődését, teljesítőképességét, tehetségét, amikor a tizenkét évfolyamos iskolákban a hetedik osztályig tantárgyi ismeretek nélkül csupán alapkészségek fejlesztését javasolja. Igénytelenségével lemond a nevelésről, növelésről, s ezzel szélesre tárja a deviancia kapuit. Tiltakozunk törvénybe iktatása ellen” – olvasható a nyilatkozatban, amely többek közt felvázolja a „fiatalokat tisztelő” nevelési alapelveket is: ez a pedagógia „ad és követel, »lábujjhegyre állítja« a neveltet, amikor egy cseppel többet kér, mint amennyire az könnyedén képes, nem igazodik a gyermek és szülő rövid távú igényeihez. Illyésre hallgat, aki így int: »Ne azt add fiadnak, amit kér, hanem azt, amit kérnie kellene.« Minden erőnkkel küzdenünk kell az ifjúságot konzumidiótává formáló oktatási koncepció érvényesülése ellen – zárul a KÉSZ nyilatkozata. Gärtner Julianna, a Congregatio Jesu (Angolkisasszonyok) szerzetesrend volt tartományfőnöke, gyakorló pedagógus, a nyilatkozat megfogalmazója lapunknak elmondta: az oktatás „liberalizációjának” évek óta tartó folyamata oda vezethet, hogy komoly követelmények hiányában megszűnik a megalapozott, biztos tudás is. Alapvető pedagógiai tény, hogy a gyermek azt akarja teljesíteni, amit kérnek tőle, s ha nem kérnek tőle semmit, akkor nem teljesít – az energiáit pedig könnyen a deviáns magatartásformák felé fordíthatja.
Azt gondolom, hogy minden normális pedagógus tudja, hogy a szóban forgó liberális „koncepció” a szakma halálát jelenti – szögezte le Gärtner Julianna, majd hozzátette: sajnos, azt is látnunk kell, hogy a szabad demokrata képviselők által megfogalmazott törvényjavaslat nem jó szándékú tévedés csupán, hanem a tudatos elbutítás folyamatának egyik eleme: a tehetségek kibontakozása ellen, és – kulturális szempontból – a további lecsúszás felé hat.