A kommunista diktatúra ellenségként kezelte az egyházat?
— Egyértelműen igen, ez a különféle párthatározatokból is kiderül. 1950-ben a kommunista vezetők még azt jövendölték, hogy következetesen végrehajtott egyházpolitikai lépésekkel húsz éven belül teljesen elsorvasztják a vallásosságot. Szántó Konrád ferences történész nem véletlenül adta a korszakkal foglalkozó kötetének azt a címet, hogy A kommunizmusnak sem sikerült…
Mi táplálta az egyház gyűlöletét?
— A válasz összetett. A legfőbb ok nyilván az, hogy az egyház világnézete egészen más alapon áll, mint a marxista-leninista, később pedig tudományos szocializmust valló államé. Ráadásul az ateista ideológiák messianisztikus köntösben jelentkeztek — a keresztények számára viszont más a Megváltó… A kommunista rendszer nem tűrt versenytársat. Új embertípust akart kinevelni, ezért erőszakosan magához ragadta az oktatás hagyományosan egyházi feladatkörét. Magyarországon ez 1948-ban következett be. Az állam azt hirdette, hogy a társadalom minden gondjára tudja a megoldást, emiatt az egyház szociális intézményeinek sem engedett teret. Hazánkban már 1946-ban felszámolták az egyházi egyesületeket, ugyanis felismerték, hogy a közösségi hálóban élő ember nehezebben irányítható, mint az elszigetelt egyén. Az egyház eredendően közösségi jellegét, illetve a kis csoportos vallásgyakorlás formáit később, még a nyolcvanas években is alig-alig tűrte meg a hazug, jelszavaiban és alkotmányában viszont vallásszabadságot hirdető rendszer. A különféle szempontok között bizonyára az is felmerült, hogy az egyház külföldi kapcsolatait (gondoljunk csak a Vatikánra) állambiztonsági kockázatnak tartották.
Milyen eszközökkel támadták az egyházat?
— Ez időszakonként és országonként változott. Magyarországon Rákosi Mátyás alapvetően ugyanazt a harcmodort vezette be, mint amit a koalíciós pártok ellen alkalmazott. Koncepciós perekkel megkoronázott rágalmazással megpróbálta elvenni az egyház hitelét, továbbá lefejezni az egyházvezetést — gondoljunk csak a Mindszenty József bíboros vagy a Grősz József kalocsai érsek elleni hecckampányra és perekre. A békepapság megteremtésével belső megosztottságot hozott létre, az úgynevezett szalámi politikát az egyházra is alkalmazva. A mindennapos működést pedig adminisztratív rendeletekkel elképesztő mértékben korlátozták. Mindenféle eszközt bevetettek annak érdekében, hogy az egyház tagjai féljenek: a megfigyelés, a munkahelyi ellehetetlenítés, a zsarolás, a fenyegetés, a fizikai erőszak ugyanúgy az eszköztáruk volt, mint a bebörtönzés vagy a kitelepítés. Még a politikai gyilkosságoktól sem riadtak vissza.
A Kádár János nevéhez kötődő diktatúra változtatott e bánásmódon?
— Igen, ravaszabb és kifinomultabb módszerekhez nyúlt. A papok mellett egyre inkább célkeresztjébe vette a tevékeny világi híveket is. Az egyházi élet korlátozását a már kellően megfélemlített felső papi körök révén is elérhette. Az utolsó, kifejezetten egyháziak ellen lefolytatott per a hetvenes évek elején volt hazánkban, de az állambiztonság még a nyolcvanas években is előkészített egy ilyet.
Ön a székesfehérvári levéltárat vezeti. Ezt az egyházmegyét mennyire sújtotta az egyházüldözés?
— Jelentős mértékben, mivel a helyi püspök, Shvoy Lajos Mindszenty bíboros egyik bizalmasának számított. Shvoy 1951-ben néhány hónapra házi őrizetbe került, Kisberk Imre segédpüspököt pedig internálták is. A kimutatások tanúsága szerint 1964-ig negyvenhat paptól vonták meg a létfenntartáshoz szükséges fizetéskiegészítést, huszonkilenctől pedig rövidebb-hoszszabb időre a működési engedélyt is. Huszonhét pap szenvedett börtönbüntetést, ötvenhetet pedig kényszerrel más plébániára helyeztek.