Örökre elveszett?

Zsenya (Marjana Szpivak) és Borisz (Alekszej Rozin) válófélben vannak. Csak azért nem költöztek még külön, mert a férfi munkahelyén az ortodox keresztény főnök nem nézi jó szemmel a válást. Van egy fiuk, Aljosa (Matvej Novikov), akivel egyáltalán nem foglalkoznak. Egy nap a gyerek – aki az egyik veszekedés alkalmával meghallotta, hogy a szülei válni akarnak – eltűnik otthonról. Mivel Zsenya és Borisz is éppen a szeretőjénél töltötte az éjszakát, csak két nap elmúltával veszik észre, hogy a fiú nincs sehol. A szülők a rendőrséghez fordulnak, ahol a gyors eredmény érdekében egy önkéntesekből álló társaságot ajánlanak nekik. A csapat megérkezik, és elindul a keresés…
Zvjagincev valamennyi filmjéről elmondható, hogy a családon belüli konfliktusokról, kapcsolatokról szól. E filmek szereplői nehezen találnak utat egymáshoz, érzéseiket – sem önmaguk, sem a másik felé – nem tudják helyesen kifejezni. Persze különbségek is adódnak. Míg a Leviatán kifejezetten az orosz társadalom problémájával foglalkozik, addig a Szeretet nélkül akár Magyarországon is játszódhatna. Ebben a filmben – az Elena alapkonfliktusával ellentétben – a szereplőknek nincsenek anyagi problémáik, sőt, még magyar szemmel nézve is kifejezetten jómódban élnek.
Borisz és Zsenya viszonya olyannyira elmérgesedett, hogy már a jóindulat maradványai is kivesztek belőlük. Egészen egyszerűen nem képesek normálisan beszélni egymással. Borisz inkább magában fortyog, és szavak helyett válogatott eszközökkel bosszantja a feleségét, Zsenya viszont minden megnyilatkozásával támad, és gyűlölettel átitatott sértéseket vág a másik fejéhez. Ha pedig éppen nem veszekednek, akkor sms-eket küldözgetnek a szeretőjüknek. Ez a motívum azért jelent ebben az esetben a szokásosnál egy kicsit többet, mert a Száműzetés című filmben a szereplők állandó telefonálgatásai jelzik, mennyire töredékes közöttük a kommunikáció. Ott még tesznek bátortalan kísérleteket arra, hogy megértsék a másikat, a Szeretet nélkülben már nem.
A film közepe táján a házaspár felkeresi Zsenya anyját (Natalija Potapova), hogy nincs-e nála a fiú. Ezt a jelenetsort a kritikusok egy része nem igazán tudta hova tenni. Mivel a nagymama stílusa meglehetősen hasonlít a lánya viselkedéséhez, ez arra utalhat, hogy a probléma nem most kezdődött, a szeretetlenséget (a film eredeti címe inkább ezt jelenti) bizony képesek vagyunk továbbadni.
A fiú Zsenya és Borisz számára is nyűg csupán: a nő úgy érzi, a férje csak azért akart gyereket, hogy belerángathassa a házasságba, Borisz pedig szemmel láthatólag nem tud mit kezdeni Aljosával. Tulajdonképpen már azelőtt elvesztik, mielőtt elmenne otthonról. A film nagy részében azt láthatjuk, hogyan kutatnak az önkéntes csapat – meglehetősen profi – tagjai a gyerek után. Mindvégig feszülten várjuk, vajon élve találják-e meg, vagy valami szörnyűséggel kell szembesülnünk. Aljosát azonban nem lelik sem az elhagyatott épületben, sem az erdőben, sem a házak padlásán…
Mihail Kricsman operatőr a manapság megszokott kézi­ka­me­rás, gyorsan váltó technika helyett ráérősen mozgó, úsztatott képeket alkalmaz. Mindehhez szervesen illeszkedik a film visszafogott, halk zenéje. Ha egy kicsit utánajárunk, kiderül, hogy a felhasznált darab az értelmezés egy újabb ablakát nyitja meg. A zeneszerző ugyanis nem más, mint az észt Arvo Pärt, aki meditatív műveivel vált ismertté. A filmben hallható Silouan’s Songot Áthoszi Szent Sziluán sztarec (1866–1938) ihlette. Ez a zenemű tulajdonképpen nem más, mint ima a szeretet Istenéhez, Istenhez, aki a szeretet.
Meggyőződésem, hogy Zvjagincev alkotásában a gyerek tulajdonképpen metafora. A fiú szinte meg sem jelenik a filmben, mindvégig a hiánya van jelen. Ő a kapocs, a szeretet maga, akivel már senki sem foglalkozik, aki talán örökre elveszett. De valamiképp a kutatás is jelkép. Mert kit és mit keres Zsenya és Borisz? Önmagát, a boldogságot, a biztonságot – a szeretetet. Mindketten azt hiszik, hogy az új viszonyukban majd minden a helyére kerül. Ez azonban illúzió. Robert Zemeckis Kapcsolat című filmjében hangzik el, hogy „az ürességet nem töltheti be más, csak a kapcsolat”. Ám a szeretet hiánya olyan űrt teremt, amely nem tapasztható be semmivel. Egy másik kapcsolattal sem.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.