Rembrandt nyomában

Fotó:Mészáros Ákos

 

Finom, sokszor egészen hajszálvékony vonal­háló fonja be a grafikai lapokon az ábrázolt élőlényeket és tárgyakat. A grafika a görög grafo (írni) szóból származik, eredeti jelentése: rajz. A latinok lényegre tapintó módon pictura linearisnak (vonalas képnek) nevezték a rajzot. A grafika síkművészet, alapeleme a pont, a vonal és a folt.
Rembrandt (Harmens van Rijn, 1606–1669) rajzait és rézkarcait sokan ismerik, és világszerte példaként tekintenek rájuk. Joggal mondhatjuk, hogy szinte tökélyre vitte a mesterséget, grafikai lapjai méltán váltják ki csodálatunkat még manapság is. Festményszerű, tónusos nyomatain portréi, tájképei és bibliai jelenetei hihetetlen rajztudásról árulkodnak, vonalai sokszor leheletvékonyságúak, mégis erőt sugároznak. Leghíresebb munkái közé tartozik a „Százforintos lap”-ként ismert, Krisztus betegeket gyógyít című, viszonylag nagyméretű rézkarca 1649-ből, amelyet gyakran reprodukálnak. Rembrandt karcaira jellemző a roppant egyszerű vizuális megfogalmazás, a minden felesleges pátosz nélküli jellemábrázolás, bárki számára könnyen befogadható formában. Pici, szinte már bélyegméretű hidegtű önarcképei vagy az édesanyjáról készült portréi,  nem túlzás azt állítani, valóságos gyöngyszemei a sokszorosító grafika műfajának.
Farkas Zoltán Rembrandt-karcok című tanulmányában, amely a Magyar Művészet első, 1925-ös évfolyamának 5. számában jelent meg, azt írta: „Ezek a karcok elsősorban arról győznek meg, hogy mesterük teljesen egyedülálló a rézkarcolás lehetőségeinek kihasználásában. Bámulatosan könnyedek, maguktól értetődők, az ellentétek kimeríthetetlen gazdagságával ékesek, amelyeket felejthetetlenül dússá tesz az átmenetek kimeríthetetlen skálája. (…) A legaprólékosabb elmélyedésnek ugyanolyan tüze és lendülete van legszebb lapjain, mint a pillanatnyi összefoglalásnak: egyben a legnagyobb impresszionista és expresszionista is. Elfutó benyomások megrögzítésében éppen olyan utolérhetetlen, mint hosszan kiérlelődő, átidealizált maradandó lelkiállapotok kidolgozásában, a szeszély és ötlet ereje semmiben sem marad el a mélységes érzelmek és szenvedélyek ábrázolása mögött.”
Rembrandt rajzai és rézkarcai a XIX. szá­­zad közepétől az újabb nemzedékeknek is példaképül szolgáltak Európában és Magyarországon egyaránt. Folyamatosan jelentek meg az egyes gyűjtemények féltett lapjait feldolgozó kiadványok, reprezentatív díszalbumok, szakkönyvek és tanulmányok. A századfordulótól nagyszabású kiállításokat rendeztek Rembrandt és nemzedéktársai rézkarcaiból. Budapesten több alkalommal a Szépművészeti Múzeum gazdag kollekciójával ismerkedhettek meg művészek, növendékek, műértők és művészetkedvelők egyaránt.
A Magyar Képzőművészeti Főiskolán 1906-ban indult meg a művészi grafika oktatása, vezetésére Olgyai Viktort, az akkor külföldön élő kiváló művészt sikerült megnyernie az intézmény vezetésének. Olgyai elsősorban a klasszikus mesterek, különösen az általa művészi és technikai téren is igen sokra tartott Rembrandt alkotásait állította mintaképül növendékei elé. A fiatalok az intézmény könyvtárának albumai, műlapjai mellett közvetlen közelről tanulmányozhatták az eredeti nyomatokat a Szépművészeti Múzeum időszaki kiállításain. Többen bejutottak a múzeum raktárába is, itt láthatták a modern grafika mestereinek újabb lapjait, amelyek reprodukcióit a századfordulós művészeti folyóiratok, így a Die Graphischen Künste vagy a The Studio oldalairól már ismerhették. „Rembrandtban látta a nagyok legnagyobbját, az ő alkotásai által mutatta meg tanítványainak a grafikai művészettel elérhető legteljesebbet és legtökéletesebbet” – írta Elek Artúr Az újabb magyar grafikai művészet című, 1937-ben megjelent cikkében.
1921 és 1929 között sok tehetséges fiatal grafikus került a Képzőművészeti Főiskola grafikai osztályára: Aba-Novák Vilmos, Tarjáni Simkovics Jenő, Varga Nándor Lajos, Patkó Károly, Kaveczky Zoltán, Aszódi Weil Erzsébet és még sokan mások. A Képzőművészeti Egyetem szívügyének tekinti gyűjteményeinek feldolgozását, párhuzamosan az intézménytörténeti kutatásokkal, és időről időre kiállításokon mutatja be munkája eredményeit. Utoljára 2015-ben rendeztek tárlatot a Barcsay Teremben az egykori grafikus hallgatók munkáiból. Az 1920-as években készült rézkarcokat állították párhuzamba az őket megihlető nagy holland mester XVII. századi grafikai alkotásaival.  A tárlat tanúsága szerint a rembrandti kompozíciók ihlető forrásként hatottak a fiatalokra: a hallgatók nem puszta másolatokat készítettek, mint afféle epigonok. A falakon egymás mellé vagy fölé helyezték a képeket, ahogyan az elrendezés megkívánta, és amint a tematika lehetővé tette. A mester hatása tagadhatatlan, egy-egy önarckép beállításánál vagy egy tájkép komponálásánál gyakran látható a hasonlóság az egyes alkotások között. A válogatás fő vonulatát a drámai hangvételű bibliai témájú lapok, valamint a szerepjátszó önarcképek és portréábrázolások, a lírai tájak és a bensőséges aktábrázolások képezték. Nem csupán a magasztos vagy egészen egyszerű jelenetek, figurák vagy tájábrázolások voltak hatással a fiatal grafikusokra, hanem nagyon fontos volt számukra a rembrandti szintű rézkarctechnika elsajátítása is.
Kaveczky Zoltán Dorozsmai öreg szélmalom (1925) című lapja jól példázza, hogy Rembrandt hasonló témájú, szintén szélmalmot ábrázoló sokszorosított nyomata hogyan hatott a fiatal művészre. A hallgatók önarcképei is hasonlóak Rembrandtéihoz: a beállítás, a fej megvilágítása, az erős fény-árnyék hatás, a szűk képkivágás mind a holland festőre emlékeztetnek. Rembrandt A három fa című híres rézkarca párhuzamba állítható Patkó Károly szintén fákat ábrázoló karcával, vagy Varga Nándor Lajos Dombok közt meghúzódó falu című alkotásával.
Nagy segítséget jelentettek a főiskolai hallgatók számára a Rembrandt rézkarcait és rajzait fakszimile minőségben tartalmazó könyvek, amelyeket a XIX. század utolsó évtizedeiben nyomtattak Berlinben és Párizsban. A jó minőségű papírra, heliogravűr technikával sokszorosított másolatok 1880-ban készültek, két reprezentatív mappában, Charles Blanc L’oeuvre de Rembrandt címmel.
Végezetül olvassuk el, hogyan számolt be az egykori tanítvány, Kaveczky Zoltán a külföldön tartózkodó Varga Nándor Lajosnak a Szépművészeti Múzeum 1925 májusában rendezett
A XVII. század hollandi grafikája című tárlatáról: „Kegyetlenül élveztem, felszerelkezve mentem ki két nagyítóval, és úgy néztem meg a dolgokat, és úgy érzem, hogy csak most tudtam először igazán élvezni Rembrandt nagyságát. Katalógusom nem volt, mert nincsen pénzem, hát csak úgy nézegettem. Először valami unalmas dolgok voltak, metszetszerű karcok, s azután jött ő. A Százforintos lap egy alacsony ferde üveg mögött volt, először is oda mentem. Hát az iskolai reprodukciók csak halvány kópiái az eredeti dolgainak. Krisztus nagyszerű, nem földi embernek a fejét viseli, bámulatos, szemében még a fény is benne van, amely azonban oly finom, hogy csak nagyítóval látható. Érdekes, hogy némely helyen hidegtűvel ment bele az öreg. Különben sok helyen hidegtűzött, mint például a Három kunyhó című karcát majdnem teljesen áthidegtűzte. Az otthoni könyvben ez nem látható, de a kiállítási japán nyomaton nagyszerűen látszik. Ott vannak a legszebb dolgai: A három fa, a nagy és a kis Lázár, Mária halála, Mária gyermekével, hat tanulmány feje, úgy, hogy megösmerheti teljesen az ember. Szépek Ruisdael dolgai is. Nagyszerűen operált a szürkékkel az erdőnél… Csupa pára, csupa levegő s az a párásság jóformán minden hollandus tájkép rézkarcnál megvan. Ez úgy látszik mind Rembrandti örökség.”

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.