Egy orosz gyűjtemény francia mesterművei

Az örök mérce persze Bécs marad. Gyakran mondogatjuk: akkor lehetünk majd elégedettek, ha már nem lesz érdemes kiállításokért, előadásokra, hangversenyekre Ausztriába utazni. E magas elvárásoknak Budapesten ma többé-kevésbé két intézmény felel meg: a Művészetek Palotája és a Szépművészeti Múzeum. Utóbbiban még tart a Botticellitől Tizianóig- kiállítás, de január végén megnyílt az újabb jelentős tárlat, Degas-tól Picassóig – Francia mesterművek a moszkvai Puskin Múzeumból címmel. A XIX-XX. század fordulóján élt két vagyonos moszkvai textilgyáros, Ivan Morozov és Szergej Scsukin gyűjtőszenvedélyét és ízlését dicséri az a hatalmas anyag, amelyből ezúttal ötvenöt alkotást láthat a magyar közönség április 25-ig a múzeum két alagsori termében. A francia festészet háromnegyed évszázadának irányzatai követik egymást, olykor a „határok” elmosódásával, stílusok keveredésével: feltűnnek a realizmus, a barbizoni iskola követői, az impresszionisták, a szimbolizmus képviselői, a modernizmus elindítói, a fauve-ok (vagyis a vadak), valamint az avantgárd előfutárai és kiteljesítői. Micsoda út, amely az 1850-es évek végéről való művektől Amédée Ozenfant Lineáris kompozíció fekete háttér előtt című 1928-ban kelt festményéig vezet. A részletgazdag mitologikus jeleneteket, amilyen Jean-Leon Gerome Kandaülész királya vagy Corot Fürdőző Dianája, Courbet és Corot komor-romantikus tájképei követik – mintegy előkészítve Monet, Sisley, Pissarro színpompás impresszióit. A városi lét intimitásait, tűnékeny hangulatokat örökített meg remekművein Forain (Bál a párizsi operaházban), Renoir (Kertben) és Degas (Fényképésznek modellt álló táncosnő). Az első termet Cézanne három tájképe és Toulouse-Lautrec vázlatos-vonalas női portréja zárja. A kiállítás második blokkja talán még az elsőnél is izgalmasabb, változatosabb. A belépőt rögtön két Tahitin készült Gauguin-festmény fogadja: a Matamoe (Táj pávákkal) és a Vaïraumati volt a neve. Aztán a magába zárkózott Van Gogh „szokatlan” késői alkotása vonja magára a figyelmet: a Börtönudvar komor (lelki) kőfalak övezte szűk térben köröző, reményt vesztett, fásult rabokat ábrázol. A melankólia jelenik meg Eugéne Carriére lírai vízióján, Az anya csókján; és belső drámát tükröz Puvis de Chavannes vászna az özvegyen maradt, gyermekeit egyedül nevelő, csónakjában szorongó-imádkozó szegény halászemberről. Ahogy átlépjük a XX. század küszöbét, úgy hullik darabokra a képek „látszatharmóniája”. Ez már a „vadak” ideje: Matisse pannója, a Sarkantyúvirág (A tánc II.) az összekapaszkodó lebegő figurákkal az irányzat emblematikus alkotása. A „naiv” Henri Rousseau jellegzetes elképzelt- egzotikus dzsungelvilága vibrál Lóra támadó jaguár című alkotásán. Utrillo montmartre-i utcaképe, a Rue Du Mont-Cenis egy pillanatra még visszacsempész valamit az impresszionisták szemlélődő nyugalmából, hogy aztán átadja a helyét Picasso és Braque geometriai formákból építkező kubista lázálmának. A tárlat megelevenedett művészettörténet-könyv, s így folytatása, ha tetszik, ellenpontja és lezárása a Szépművészeti pazar reneszánsz kiállításának. Itt van egész Európa. Ahogy megszoktuk. Vagy ahogy szeretnénk?

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.