A tér, amely évtizedekig Moszkva nevét viselte, végre megújul. A hányattatott időknek vége, s mi, a kerület lakosai, a főváros lakói, de talán az egész ország is örülhet ennek. Hiszen a Széll Kálmán térre évek óta inkább szégyenfoltként tekintettünk. De hol kezdődik a története, s milyen lesz a megújulás után?
Annyi bizonyos, hogy a török uralom után agyagbánya állt itt, amely még a XIX. század második felében is működött, ezért ekkoriban például Gödörnek is nevezték e helyet. A bánya fokozatosan bányatóvá alakult, telente korcsolyapályának is használták. A környékén sporttelep létesült. Csarnokot is építettek itt teniszpályával.
A területet 1929-ben nevezték el Széll Kálmán térnek. A II. világháborúban súlyos károk érték. A Moszkva tér nevet 1951-ben kapta, és hatvan esztendőn át viselte. A metró budai szakaszának megnyitásakor, 1972-ben a forgalmat teljesen átszervezték. A régi kis épület, a „gomba” helyére ekkor emelték a metróbejárat legyező alakú betoncsarnokát, amely a tér arculatát máig meghatározza.
A ’60-as, ’70-es években sokan hívták Kalefnak, ami a Kálmán egy becézett formája. A budai szlengben Mólóként vált hírhedtté. Az elnevezés igen találó volt, hiszen a munkaadók itt „halásztak”, a munkavállalók pedig várták, hogy horogra akadjanak. A főváros egyetlen, nagy múltú emberpiaca ugyanis ezen a téren „üzemelt”. A „Moszkva” a ’80-as évek elején vált a fiatal csövesek kedvelt tartózkodási helyévé is. De a környék fiataljai mind megfordultak itt, ahol könnyűszerrel értesülést szerezhettek az aktuális házibulik helyszínéről.
A felújítás 2015. január 12-én kezdődött. A tervek szerint a teret minden irányban akadálymentesítik. A kerékpárosok számára kényelmesen átjárhatóvá és biztonságossá teszik. Átépítik a tér Szilágyi Erzsébet fasori sarkában található közúti csomópontot. Felszámolják a rendezetlen bódékat, egységesítik az építészeti arculatát, és növelik a zöldfelületek arányát. Megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához. A metrólejárat jelenlegi épülete átalakul, megszűnnek az oldalsó épületszárnyak. A tér közelében MOL Bubi-állomást is telepítenek. Buda legforgalmasabb tere várhatóan 2016 tavaszára újul meg. Addig bukdácsolunk a fekete paravánok között, de kibírjuk.
Fotó: Fortepan.hu és BKK.hu