– Minden egy Bobo-újságbéli cikkel kezdődött. 1988-ban – nyolcévesként – rajongtam ezért a képregény magazinért – mondja. – Az egyik számban diáknaplót reklámoztak, ami felkeltette az érdeklődésemet. Egy metróaluljáróban bukkantam rá, s vetettem meg szüleimmel. A naplót lapozva azt vizsgáltam, mely hónapok kezdődnek a hét ugyanazon napjával, s tettem ezt egyre tágabb és tágabb időintervallumban. Ennek eredményeként fejlődött ki bennem ez a képesség. A szisztémát szóban elmondani nehéz, ezért inkább leírtam, s könyv formában jelentettük meg. Nem bifláztam be semmit, hanem bizonyos logika szerint képes vagyok megmondani, hogy az adott nap mikorra esett vagy esik.
– Tegyünk egy próbát! Milyen napra esett 1848. március 15-e?
– Szerdára (– érkezik a válasz két másodpercen belül).
– 2020-ban milyen nappal kezdődik majd az újév?
– Szerdával.
– S a húsvét mikorra esik ugyanebben az évben?
– Április 12–13-ra.
– No és karácsony milyen napon lesz?
– Pénteken és szombaton fogunk ünnepelni.
– Másokat kicsit sem érdekel az, hogy milyen napon volt vagy lesz valami. Ahogy figyelem gyors válaszait, úgy vélem, ez a képessége a felfedező kreativitás örömén túl mást is jelent…
– Ez így igaz. Nagy öröm számomra, hogy kialakult ez a képességem. Olyannyira, hogy elkezdtem továbbfejleszteni. Azt már tudtam, hogy bizonyos dátumok mely napra estek vagy esnek, de az is foglalkoztatott, hogy mi van a változó idejű húsvéttal. Ebbe a témába tíz évvel ezelőtt kezdtem beleásni magam. Tehát hobbi is.
– S mire jutott?
– 2300-ig nagy bizonyossággal meg tudom mondani, hogy mikorra esik a feltámadás ünnepe. Ez más logikát, más szisztémát kíván. A naptárnál a napévet vesszük figyelembe, a húsvétnál – amely a tavaszi napéjegyenlőség utáni első telihold napját követő első vasárnap – a holdhónapok, a holdévek változása a mérvadó. Ahhoz, hogy mindezt teljes biztonsággal meg tudjam állapítani, rá kellett jönnöm egy olyan rendszerre, amelyben megmutatkozik a holdfázisok időszakonkénti változása, ismétlődése. Másként számolok ebben az évszázadban, másként a XXII. és megint másként a XXIII. században. 2300-ban például április 8–9-én lesz húsvét.
– Ez is azt igazolja: a teremtett világban nagy a rend. Vizsgálódásaival Isten nyomába szegődött…
– Valóban így van, és arra törekszem, hogy keresztyén ember módjára éljek, egyre szorosabb kapcsolatban Istennel. Tagja vagyok a Kerekesné Pytel Anna és Varga Zsolt vezette református kórusnak; legutóbb egy adventi kórustalálkozón léptünk fel.
– Hallottam verset, prózát is mondani egy-egy rendezvényen. Szinte mindig groteszk, pajkos, humoros műveket tolmácsol. Karinthyval vallja, hogy a humorban nem ismer tréfát?
– Igen, így érzem én is. Szeretem meghökkenteni, gondolkodóba ejteni a közönséget. Kedvenceim közé tartozik Karinthy Magyarázom a bizonyítványom című írása, de Nagy Bandó András műveiből is szívesen adok elő részleteket. Bencze Imre Édes, ékes apanyelvünk ugyancsak a legkedvesebb verseim egyike.
– Mi a véleménye a humoristákról, jelesül a dumaszínház népszerű előadóiról?
– Legtöbbjüket kedvelem.
– Van-e köztük új Hofi?
– Talán.
– Mit olvas szívesen?
– Leginkább ismeretterjesztő könyveket, szakmámból adódóan pedig vasutas szaklapokat.
– Németül és angolul is jól beszél. Amikor intenzíven tanult, könnyebben fogadta be az ismereteket, mint a társai? Önnek minden bizonnyal előnyt jelentett ez a képessége…
– Ez tévhit. Én ugyanolyan nehézségekkel küszködtem a tanulásban, mint az osztálytársaim. Tehát nem igaz, hogy könnyebben tanul az átlagosnál egy valamilyen téren különös képességgel megáldott diák. A különös képességet pedig nem lehet tanulni. Ehhez kell egy sor teljesen hétköznapi helyzet, esemény, amelyek mindezt felszínre hozzák. Nagy íróink, költőink között is bőven akad, aki kínlódott a magyarral, s a matematikus és fizikus zsenik között is volt olyan, akit megbuktattak a tanárai.
– Ilyen talentumokkal nem szeretett volna másutt elhelyezkedni? Miért éppen a somogyi megyeszékhely vasútállomásának a pénztárosa?
– Minden bizonnyal mehettem volna máshova is, de én örülök a Máv-Startnak. Nagyapám is a vasútnál dolgozott, és a diplomamunkám is vasúti témájú volt; dolgozatomat a MÁV-Start gazdálkodásirányítási rendszeréről írtam.