„Fontos, hogy az emberek érzékeljék: az önkéntes segítségnyújtás, az adakozás nem valamiféle kötelező nyűg, hanem az egész társadalmat építő tevékenység. A fiataloknak, akiket igyekszünk megszólítani, maguknak kell megtalálniuk a segítségnyújtás helyét, célcsoportját és mikéntjét. – mondta Szollár Domonkos, a MOL kommunikációs igazgatója.
A nemzeti köznevelésről szóló törvény alapján a 2012/13-as tanévben vezették be Magyarországon az iskolai közösségi szolgálatot. 2016. január 1-jét követően már csak azok a diákok kaphatnak érettségi bizonyítványt, akik elvégezték az ötvenórányi kötelező szolgálatot, amely egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális, környezetvédelemi, katasztrófavédelmi, valamint rászorulóknak szervezett sport- és szabadidős programok keretében is teljesíthető. Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár elmondta: a cél a szolidaritásra nevelés, az, hogy a felnövekvő nemzedék fogékony legyen a társadalmi problémákra, és elsajátítsa az önkéntes segítségnyújtás attitűdjét.
A szolidaritás természetesen nemcsak oktatási, hanem össztársadalmi kérdés – hangsúlyozta Kaposi József, az iskolai közösségi szolgálat megvalósítását felügyelő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója. Az intézet legfontosabb tevékenységeinek egyike a www. kozossegi.ofi. hu portál üzemeltetése. A közösségi szolgálat honlapjának négyezer látogatója van naponta. Az oldalon ezerhétszáz olyan intézmény regisztrált, amelyek fogadni tudják az önkéntes segítségnyújtókat, és ezerháromszáz iskola töltött fel ide mintaértékű programot.
A pályázat sajtótájékoztatója keretében Ónodi Eszter, az Új Európa Alapítvány jószolgálati nagykövete, a Katona József Színház színművésze, valamint Szilágyi Áron olimpiai bajnok kardvívó, a MOL-csapat tagja középiskolás diákokkal ételcsomagokat osztott a Menhely Alapítvány gondozásában álló, csaknem háromszázötven hajléktalannak. A rászorulók segítő ellátása az egyik olyan terület, amelyet a közösségi szolgálatra vállalkozó diákok választhatnak. „Biztos vagyok abban, hogy ezeknek az embereknek nem is annyira az ételcsomagra, hanem inkább jó szóra és odafigyelésre van szükségük. Ha a mai fiatalok csak azt tanulják meg a közösségi szolgálat akciói alatt, hogy figyeljenek jobban a környezetükben élőkre – legyen szó nehéz sorsú emberekről, betegekről vagy akár csak olyanokról, akik kívül esnek a baráti körükön –, akkor máris megérte, hogy bevezették az iskolai nevelési programba a közösségi szolgálatot” – mondta Ónodi Eszter az ételosztást követően.
Fotó: Kissimon István