A kaposvári főpásztor homíliájában kiemelte: minden ország szellemi központja a templom. Stratégiailag érzékeny hely; Jeruzsálemben fegyveresek őrzik falait. Mivel Kaposvár egy bombatámadással megúszta a II. világháborút, ez a templom nem járt úgy, mint a böhönyei vagy a mesztegnyői, ahol letarolt tornyú épülettorzó, istállónak használt szakrális tér emlékeztetett a pusztításra. De említhetnénk Szombathely bomba által kettévágott templomát, Drezda mementónak meghagyott csúf utcarészletét, vagy a leningrádi katedrálist, amely sokáig ateista múzeumként működött. A Bibliát és a régi kelyheket üveg mögé tették, a főpásztor mégis úgy érezte a rendszerváltás előtti látogatásakor: templomban jár az ateizmus fedőneve alatt. Egy amerikai élménye viszont máig kísérti: csónaképítő műhellyé lett az egykor Isten imádására emelt épület.
Balás püspök arra is utalt: a templomnak lelkülete, lelke van, s örülnünk kell, hogy a vallásgyakorlást nem szorítják korlátok közé; nem kényszerítik búvóhelyekre, lakásokra. A templom a keresztény élet intonációja; védőszentje pedig stílust ad a megszentelt falaknak. Úgy, ahogy Assisiben, ahol három szinttel a járószint alatt nyugszik Szent Ferenc. Irdatlan méretű, vaspánttal körülölelt kőtömb jelzi sírját, mintha egy barát öve lenne. A főpásztor szerint az, aki megfordul ott, protestánsként is megszereti a kereszténységet. Vagy ott van Ars, Vianney Szent János városkája, ahol mindig nyitott ajtó várja az érkezőt. Úgy, mint amikor még élt az arsi plébános, aki Isten válasza volt a francia forradalomra.
– Árpád-házi Szent Margit korát szakadatlan civakodás, széthúzás jellemezte. Ő pedig egyszerű munkaruhát ölt, beletemetkezik a csendbe, a teljes életelajándékozásba – jegyezte meg a megyés püspök, aki azt is nyomatékosította: a templom lakott hely, jóllehet, mi a templomainkat nem merjük nyitva hagyni, pedig jó volna megszervezni legalább néhány helyen a huszonnégy órás adorációt.
Balás püspök arról is beszélt, hogy a templom minden tenyérnyi helyéhez valamilyen élménynek kell fűződnie. Ő is emlékszik arra, melyik sarkában állt a templomnak, amikor elsőáldozására hívta a harangszó, és gyónásra várt, de arra is, hol térdelt maturandusként. Azt sem felejtheti el, hova menekült, amikor édesapja halálhírével érkezett a távirat. A főpásztor szerint érdemes tíz-húsz perccel előbb érkezni a misére, hiszen hatékony a beimádkozás, mint ahogy célszerű készülni is az Úrral való találkozásra. Akár az Új Emberből is, ahonnan az is megtudható, hogy az adott héten miről szól Isten üzenete. Akár jegyzetelhetünk is mobilozás helyett, mondta, hiszen az éjféli misén azt látta: az egyik férfi a szertartás végéig szüntelenül nyomkodta a gombokat.
Homíliájában gratulált a megújult templomhoz, és azt kérte, imádkozzanak a hívek azért, hogy valóban lakott hely legyen, minél többeket vonzzon az istenháza, hiszen – ahogy a közelmúltban egy magas rangú kormánytagnak is kifejtette –, az ateizmus nemzetbiztonsági kockázat.
Rumszauer Miklós plébános ezt követően nyilvánosan bocsánatot kért mindenkitől, akit valaha is megbántott, majd a kivitelezésben közreműködőknek átadott egy-egy szál virágot. Felolvasta Hölvényi György államtitkár üdvözlő levelét, s megköszönte Heintz Tamás országgyűlési képviselőnek a pénzügyi háttér előteremtésében nyújtott segítségét. Bejelentette: az antiochiás fiatalok pasztorálása terén végzett sokévi, áldozatos munkájáért az idei Arany Rózsafüzér-díj kitüntetettje a Polgár és a Perczel házaspár. Megható volt látni, miként sorakoztak az ifjak egy-egy szál virággal kezükben, hogy így fejezzék ki köszönetüket a könnyeikkel küszködő „héttérszülőknek”.
Rumszauer Miklós atyától megtudtuk: a felújítás során a szenespincéből hittantermet alakítottak ki, s létrehoztak egy kiállítások rendezésére is alkalmas helyiséget. Megszépült a sekrestye, a vizesblokk, a körfolyosó, elkészült a tető- és padlásszigetelés, kicserélték a teljes villamoshálózatot, megújult a fűtésrendszer, modern járólapokkal burkolták a belső teret, s a frissen festett templom új hangosítást és orgonát kapott. Ezen csendült fel az Ave Maria és a Panis angelicus – köszöntve mindenkit, aki ünnepelni gyűlt össze a Szent Margit-templomban.