Jézus cselekedetének sokféle olvasata lehetséges, egy azonban bizonyos: Jézus bevonulása nem spontán népünnepély. A Mester megtervezte ezt az alkalmat (ezt mutatja több más rejtett érv mellett az időzítés kiválasztása, és az a mód, ahogyan a szamárcsikóért előreküldi a tanítványokat), mégpedig egészen sajátos keretbe helyezve azt: a kiindulási és a végpont egyaránt lényeges.
Jézus az Olajfák hegyéről ereszkedik le Jeruzsálem felé. Amikor Ezekiel látomásában az Úr dicsősége elhagyta a Templomot, ezen a hegyen nyugodott meg, s innen vitte el az Úr Lelke a prófétát a káldeusok földjére, hogy itt meghirdesse a babiloni fogságban lévőknek az új szövetség örömhírét (Ez 11,23). Jézus megfordítja az irányt: az Olajfák hegyéről halad be a városba, s lép be végül a Templomba. Ugyanazt az utat járja be, csak az irány más. Ezzel a bevonulás egyértelműen a messiási idő és az új szövetség értelmezési horizontjába helyeződik. A nép megérti a messiási üzenet súlyát – hozsanna kiáltással üdvözli az érkezőt. Mit is jelent ez a szó? Valójában a 117. zsoltárból vett kérő formula, amelyet így fordíthatunk le: Üdvözíts! Segíts, ments meg! Bár ez a zsoltár – mint a Hallélciklus darabja – liturgikus használatban volt, s egy zsidó Jézus korában fejből is tudhatta, a szavak mégsem elvont értelműek. Amikor felhangzik a zsoltár szava: „Küldj szabadulást (hozsanna), Uram, adj áldást és kegyelmet!”, akkor ez a konkrét itt és mostra vonatkozik: most szabadíts meg, most segíts! Segélykérés ez az érkező Messiás-király felé. Jézus bevonulásakor egy másik próféciát is betölt, szamárcsikón érkezik (Zak 9,9). Zakariás próféta megadja ennek az értelmét: a csatában győztesek, a hatalmasok lovakon, lovas szekereken járnak. Aki szamárcsikón jön, az szelíd hatalommal, alázatos uralommal érkezik. Ez az új királyság ideje, az új szövetség napja, amikor az így várt Messiás belép a Templomba, s az evangéliumok tanúsága szerint megtisztítja azt (ez a tény elsikkad a liturgiában, mert csak a bevonulási perikópa első fele hangzik el, leszakították róla a templomi események elbeszélését). Virágvasárnap valóban nyitány tehát: nemcsak a nagyhété, de az érkező Messiás által hozott új szövetség országáé is.