Az Új Ember a személyes visszaemlékezések összegyűjtésére tesz kísérletet. Ezért arra kérünk minden egykori egyházi iskolást, vagy az iskolákkal bármilyen módon kapcsolatban állt személyt (tanár, szülő, a technikai személyzet tagja stb.), hogy az alábbi szempontrendszer szerint (ettől természetesen el is térhet) írja meg nekünk emlékeit. Amennyiben szóban közölné szívesebben, azt is örömmel vesszük.
Az így összegyűlt anyagokat a szerzői jogvédelem szabályai szerint kezeljük, tehát bármiféle felhasználás esetén a közlő hozzájárulásával.
A visszaemlékezéseket – terveink szerint – részben újságközlésre szánjuk, részben dokumentumkötet összeállításában használjuk fel, illetve levéltárban elhelyezve a későbbi kutatók számára forrásanyagként szolgálunk majd.
A szempontok – amelyektől, mint említettük, szükség esetén eltérhet a közlő (a szempontrendszer követése a feldolgozásban jelent segítséget):
1. A közlő neve (aki esetleg úgy kívánja, név nélkül is nyilatkozhat!), mettől meddig és melyik gimnáziumba járt.
2. Milyen családi, társadalmi környezetből került ebbe az iskolába? Milyen motívumok indították a családot arra, hogy gyermekét (Önt) ide küldjék? A család egyházi kapcsolatai, az otthoni egyházközséghez fűződő viszonya. Miért az adott gimnáziumot választották?
3. Mekkora terhet jelentett a családnak az iskolai tanulmányok (kollégium) finanszírozása?
4. A beilleszkedés ideje – új környezet, napirend, az egyházi élet rendszeressége. Hogyan alakult viszonya az egyházhoz, a valláshoz? Miként formálódott hitélete?
5. Milyen körülmények fogadták a gimnáziumban, illetve a kollégiumban?
6. A közösségi, kollégiumi élet jellemzése – emlékek, az osztálytársakkal való viszony. Milyen összetételű volt az osztálya? (Falusi, vidéki, városi gyerekek…) Napirend. Diákcsínyek, történetek, sztorik, hangulatok.
7.Atanulmányi élet jellemzése – a kapott ismeretek, követelmények, a tankönyvek anyagán kívüli ismeretszerzés és egyéb hatások.
8. A tanárok jellemzése, kiemelkedő személyiségek.
9. Milyennek látta az iskola és a külvilág viszonyát? Külső kapcsolatok, a másik nemhez fűződő viszony, tánciskola, egyéb programok, kirándulások.
10. Mennyire érezte a diktatúra hatását a gimnáziumban, illetve a kollégiumi életben? Voltak-e ütközések a politikai hatalommal, előfordultak-e rendőrségi vagy egyéb, világnézeti konfliktusok?
11. Tapasztalta-e az úgynevezett kettős nevelés hatását a gimnáziumban töltött idő alatt? (Kinti és benti valóság.) Ha menet közben távozott, mi indokolta az iskola elhagyását? Ugyanez a kérdés, ha menet közben érkezett.
12. Milyen ottani hatásokat tekintett értéknek – s tart ma is annak?
13. A pályaválasztásában mekkora szerepet játszott a gimnázium? Tudta-e, hogy a továbbtanulásban nehézséget jelent az egyházi iskolai végzettség?
14. Érettségi – felvételi.
15. Hogyan alakult az életpályája? Mennyiben jelentett akadályt – vagy adott esetben előnyt – az egyházi iskolás múlt?
16. Egykori társaival tartja-e a kapcsolatot, alakultak-e barátságok? Kötődik-e egykori iskolájához?
17. Mai fejjel hogyan összegezné az iskola hatását (akár kritikus hangon is)?
Kérjük őszinte (akár kritikus vagy negatív) megnyilatkozásait. Ezzel hozzájárul egy korszak jobb megismeréséhez, a múlt pontosabb feltárásához. Emlékezéseit – vagy a szóbeli közlés igényét – a következő módon juttathatja el hozzánk:
Postai cím: Új Ember Szerkesztősége 1053 Budapest, Papnövelde u. 7.
E-mail: elmer.istvan@ujember.hu
Telefon: 06-1-317-3933/160
Leadási határidő: szeptember 30.