Csendek és beszédek

Egy példás családapa, a beszédhibája miatt skrupulusokkal küzdő, s ezért a nyilvános szereplésektől rettegő herceg – apja halála és könynyelmű bátyja lemondása után – kötelességtudatból a második világháború felé sodródó brit birodalom trónjára lép VI. György néven… Ennyi a történet. Nincsenek akciók, „csak” találkozások és beszélgetések. Erős dadogása leküzdéséhez ugyanis Albert Frederick Arthur George, alias Bertie, (Colin Firth) felesége (Helena Bonham Carter) unszolására, utolsó esélyként elfogadja a különleges módszereket alkalmazó beszédterapeuta, Lionel Logue (Geoffrey Rush) segítségét. A szabadgondolkodó, cseppet sem tekintélytisztelő ausztrál „specialista” és a fegyelmezett, kimért arisztokrata között barátság szövődik. Láthatatlan falak omlanak le, jelentőségét veszti a társadalmi rangkülönbség, és a „beteg” számára a bizalom légkörében megnyílik a gyermekkori lelki traumáktól való szabadulás útja…
A király beszédében nem pusztán a szavak fontosak, hanem a hosszabbrövidebb csendek is, amelyek olykor kínosak és megszégyenítők, máskor tekintetekből értő, beszédes némaságok. És ne feledjük a zenét sem. Milyen megrendítő erővel, dramaturgiai bravúrral festi alá a király első, sorsdöntő háborús beszédét Beethoven VII. szimfóniájának Allegrettója: egy bölcsődal, gyászinduló vagy zarándokének akadozva kibontakozó, lépegető dallamával.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .