A szeretetszolgálat szerepvállalását az tette szükségessé, hogy a végrehajtástól rettegő adósok problémáira sem a pénzintézeteknek, sem a szociális intézményeknek nem voltak megfelelő válaszaik. A befizetések elmaradásával szinte törvényszerűen megszakadt a kommunikáció is: az adós félve bontotta ki a banktól érkező leveleket, és a pénzintézet is legfeljebb a következő felszólítással kereste meg őt. Innen kezdve pedig egyenes út vezetett a szerződés felbontásához. A Hitel-S program kidolgozói abból indultak ki, hogy ilyen helyzetben elfogulatlan személyre, kívülálló segítőre van szükség, aki reálisan felméri az adós lehetőségeit, és szükség esetén képes közvetíteni a pénzintézet és a család között új megállapodás érdekében. A segítségnyújtás minden esetben személyre szabott, nincs két egyforma eset.
Major Gábor, a Hitel-S program szakmai vezetője szerint a munka az adós helyzetének elemzésével, az erőforrások feltárásával kezdődik, majd a lehetőségek feltárása után hosszú távra szóló megoldást próbálnak találni. Egyszerűbben mondva segítenek újratervezni a családi gazdálkodást, hogy a bevételek és a kiadások összhangba kerüljenek. Ez a gyakorlatban akár azt is jelentheti, hogy a máltai segítő azt javasolja a családnak: az egyetemista gyerek halasszon évet és vállaljon munkát, vagy azt, hogy el kell adni az autót, és célszerű lenne kisebb, olcsóbban fenntartható lakásba költözni. Közben újraindulhat a tárgyalás a bankkal, a tartozás átütemezéséről, a részletek csökkentéséről. Mindez azért fontos, mert az eladósodott emberek sokszor nyilvánvalónak tűnő helyzeteket sem ismernek fel, gondolkodásuk beszűkül egy adott problémára.
A Hitel-S program segítői a máltai szeretetszolgálat által kidolgozott képzésen vesznek részt. Munkájuk során titoktartási kötelezettséget vállalnak, a bajba jutott családokra vonatkozó információkat másnak nem adják tovább – cserébe teljes őszinteséget várnak el az adóstól. A segítő, mint a neve is mutatja, nem hatósági személy, nem is a hitelező képviselője: alapvetően tanácsadással, közbenjárással segíti az adóst tartozásai átütemezésében, intézményes támogatások elérésében, szükség esetén a korábbi életkörülmények átalakításában.
enderesy Dóra máltai projektvezető arra hívta fel a figyelmet, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009-es programterve már tartalmazta a TÁMOP 5.3.5 pályázatot, Kísérleti program az adósságcsapda megelőzése érdekében címmel. A pályázatot végül 2010 végén bírálták el, a szeretetszolgálat szempontjából kedvező döntéssel. Ennek eredményeként indulhatott el idén április 19-én a sásdi kistérségben a Völgység–Hegyhát Takarékszövetkezettel együttműködésben a Hitel-S a Hegyháton program. A központi iroda Sásdon várja az érdeklődőket, de az ügyfélszolgálat elérhető Mágocson, Mindszentgodisán és Gödrén is.